Generic filters
Exact matches only
  • Nyheter
Officiell logotyp för Minx. Copyright DC Comics.
  • Nyheter

Minx är namnet på DC Comics nya underetikett för serier riktade mot tonårstjejer, med start i maj 2007. Bakom satsningen står Shelley Bond och Karen Berger, och DC backar upp med för seriesammanhang otroliga reklambudgeten 250 000 dollar.

Flickor har traditionellt sett inte varit någon prioriterad målgrupp för de stora amerikanska förlagen, men på senare år har man kunnat konstatera att manga- och Vertigo-serierna fått allt fler kvinnliga läsare. Berger poängterar att man ska försöka presentera alternativ till manga, men man kommer ändå att imitera den yttre formen med tjocka, billiga serieromaner (runt 10 dollar) i pocket.

Under 2007 kommer Mix att ge ut sju serieromaner. Först ur är ”The Plain James” av Cecil Castellucci och Jim Rugg, om en tjej vars familj flyttar till förorten efter en terroristattack i staden; om hennes problem att hitta nya vänner och anpassa sig till en ny miljö. Därefter följer titlar som ”Clubbing” av Andi Watson och Josh Howard (om en deckargåta på Londons klubbscen), ”Good as Lily” av Derek Kirk Kim och Jesse Hamm (om en flicka som får se sig själv i tre olika livsskeden), ”Re-Gifters” av Mike Carey, Louise Carey (Mikes 15-åriga dotter), Sonny Liew och Marc Hempel (om en tjej som pysslar med kampsport).