:
avatar
Mangastereotyper, seriesläpp och föreläsningar på Stockholms internationella seriefestival – sista delen av 3

Malinda Lindmark slutför sin rapportering från SIS 2014 med hästserier, Döden och en Uppsalaskräckis.

Bara några få meter bort från där jag står fångas jag av ett omslag som föreställer en häst i vild galopp med titeln ”Going Chrono”, av Elin Alskog Berglund. Det är något så ovanligt som en serie där alla karaktärerna är pratande hästar.

”Jag gjorde den först för min egen skull som en experimentserie, men den blev bara längre och längre, så det var lika bra att göra den seriöst”, berättar Alskog Berglund. Huvudpersonen är en osäker hingst som ger sig ut på en resa med fyra andra hästar. ”Alla har olika anledningar till att de vill följa med på resan och på vägen möter de olika hinder som de behöver ta itu med”, säger Alskog Berglund. Hästarna i serien beter sig som tonåringar, och det är också till den målgruppen som serien riktar sig, både killar och tjejer. Albumet är egenpublicerat och kan köpas från elinabsserier.se.

Elin Alskog Berglund visar upp sin serie "Going Chrono" på SIS 2014. Foto: Malinda Lindmark.

Elin Alskog Berglund visar upp sin serie ”Going Chrono” på SIS 2014. Foto: Malinda Lindmark.

Jag inser nu att det bara är någon timme kvar innan festivalen stänger, fast jag har ett helt rum kvar att utforska. Därför tar jag mig snabbt över till det andra marknadsrummet och hamnar mitt i signeringen av ”Fylgia”. Jonas Anderson, en av tecknarna, berättar att serien släpptes i samband med Bok- och Biblioteksmässan år 2013, men att det är första gången som Fylgia säljs på SIS. ”Fylgia” är en fristående skräckserie för vuxna som utspelar sig i Uppsalamiljö och handlar om en tjej som får sin identitet stulen. I serien alterneras handlingen mellan verkligheten och en alternativ verklighet, och de båda miljöerna illustreras av varsin tecknare. ”Fylgia” kan köpas via Adlibris och olika seriebutiker i Sverige.

Från vänster: Daniel Thollin och Jonas Anderson, tecknarna bakom "1000 ögon: Fylgia". (Den har dock inget med Viktor Kasparsson att göra, postern till trots.) Foto: Malinda Lindmark.

Från vänster: Daniel Thollin och Jonas Anderson, tecknarna bakom ”1000 ögon: Fylgia”. (Den har dock inget med Viktor Kasparsson att göra, postern till trots.) Foto: Malinda Lindmark.

Slutligen hamnar jag framför Aurora Walderhaug som tecknar serierna om Döden eller Skelettet (lite oklart vilket av namnen som karaktären har) i tidningen Utopi, som hon nu samlat i albumet ”Nekromani”. Det är en serie där Döden hamnar i en mängd besvärliga situationer.

Aurora Walderhaug visar upp sitt album "Nekromani", som innehåller serier som tidigare publicerats i tidningen Utopi. Foto: Malinda Lindmark.

Aurora Walderhaug visar upp sitt album ”Nekromani”, som innehåller serier som tidigare publicerats i tidningen Utopi. Foto: Malinda Lindmark.

”Från början var det tänkt att serien skulle ha gått i Alena, men då den tidningen inte blev av fick det bli Utopi istället”, berättar Walderhaug. ”Serien är inspirerad av 1700- och 1800-talsgravyrer av exempelvis Gustav Dore, men även av ‘Fantomen’”, säger Walderhaug.

Mer hann jag inte uppleva för sedan stängde festivalen. Efteråt samlades flera av utställarna utanför Kulturhuset och fortsatte mingla, men för min egen del blev det närmaste tex-mex-restaurang istället.

Tillbaka till del 1 och del 2 av reportaget.

avatar

About Marcus Linda Lindmark

About Marcus Linda Lindmark. Skribent, manusförfattare och fotograf, bor i Göteborg. Född 1978, i Stockhom. Skribent och fotograf för webbplatsen sedan 2009.
This entry was posted in Artiklar, Evenemang, Förstasidan, Intervjuer, Nyheter, Reportage, Senaste, Sverige. Bookmark the permalink.

Kommentera