:
avatar
Turerna i Angoulême början till slutet?

Den internationella seriefestivalen i Angoulême har fått mycket hård kritik i år, efter debaclet med avsaknaden av kvinnor bland de nominerade till festivalens stora pris och den falska prisceremonin. Nu höjs röster för att lägga ner den eller i alla fall stöpa om den.

I januari 2016 tillkännagav festivaljuryn 30 nomineringar till festivalens stora pris för lång och trogen tjänst, och till mångas förvåning (och bestörtning) fanns inte en enda kvinna med på listan. I protest bad flera av de nominerade männen om att få strykas från listan, bland dessa Daniel Clowes, Chris Ware, Charles Burns, Brian Michael Bendis, Pierre Christin, Milo Manara, Joann Sfar och Bill Sienkiewicz.

Priset ingen ville ha

Festivalledningen bemötte detta med att skapa en ny nomineringslista med sex nya kvinnliga namn, men förklarade samtidigt att de inte kunde skriva om seriehistorien och att det inte fanns tillräckligt många kvinnor som skulle kunna komma i fråga för priset. Till slut fick juryn dra tillbaka samtliga nomineringar och uppmanade serieskapare att själva rösta fram tänkbara vinnare. Finalister blev då Claire Wendling, Alan Moore och Hermann. Wendling och Moore förklarade att de vägrade ta emot priset, och så blev det Hermann som fick ta emot priset som ingen ville ha, även om hans insatser inom seriemediet gjorde honom till en välförtjänt mottagare.

Falsk prisceremoni

När det så var dags för prisutdelning kom nästa skandal. Komikern Richard Gaitet inledde ceremonin med att presentera nio falska pris. Det hela var ett något långsökt skämt som byggde på en ordlek: fauve kan nämligen betyda både pris och katt. Gaitet delade alltså ut priser till årets bästa katter i serier. Samtidigt projicerades bilder på katter på scenfonden. Eftersom franskkunskaperna hos resten av deltagarna inte nödvändigtvis var de bästa var det många som i situationens allvar trodde att de faktiskt vunnit. Även fransmän gick på skämtet. Många spred glatt nyheten på sociala medier bara för att få dra tillbaka sina tillkännagivanden.

”Vi blev jätteglada och grät glädjetårar bara för att sedan bli totalt förödmjukade”, berättade Sam Soubigui, redaktör på Komikku. ”Som tur var fanns ingen av mina serieskapare på plats, så jag slapp förklara att det här bara var ett exempel på taskig fransk humor.”

Festivalgeneralen Frank Bondoux försvarade tilltaget med att alla prisceremonier måste ha en clown, men Gaitet själv och juryn gick senare ut och bad om ursäkt.

Reaktioner

Den amerikanske serieskaparen och teoretikern Paul Karasik (City of Glass) är en av dem som är mest kritiska till vad festivalen har blivit. Han menar att den har stagnerat och tappat all verklighetsförankring. I ett blogginlägg från 19 mars efterlyser Karasik en nystart där kommersen får stå tillbaka för det konstnärliga och beskriver festivalen med en mindre smickrande liknelse:

Att åka till Angoulême är som att gå på en elefants födelsedagskalas och bli trampad på av elefanten som själv inte förstår varför folk blir sura över att bli nedtrampade i gyttjan medan elefanten girigt slukar hela tårtan själv.

Måttet verkar rågat även i Frankrike. Så gott som samtliga franska förlag har i ett gemensamt pressmeddelande från 23 februari tillkännagett att de kommer bojkotta nästa års festival om inte något radikalt görs åt sättet som festivalen sköts. De menar att den senaste tidens händelser skadat hela synen på serier både i Frankrike och i andra länder. Förlagen går till och med så långt som att be kulturministern ingripa.

avatar

About David Haglund

Översättare, Uppsala. Född 1974. Skribent och recensent för Bild & Bubbla sedan 1998. Skribent för webbplatsen sedan 2005, ansvarig sedan 2009. Före detta redaktör för Seriewikin. Före detta ordförande i Seriefrämjandet Stockholm.
This entry was posted in Evenemang, Förstasidan, Nyheter, Senaste and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera