: Seriegiganten Len Wein har avlidit

Serievärlden har förlorat ytterligare en legend. Den 10 september avled Len Wein, endast 69 år gammal. Wein blev kanske mest känd som upphovsman till Swamp Thing och de ”nya” X-Men.

Tillsammans med Dave Cockrum så moderniserade Len Wein X-Men. Copyright: Marvel Comics.

Tillsammans med Dave Cockrum så moderniserade Len Wein X-Men. Copyright: Marvel Comics.

1971 skapade Len Wein och Bernie Wrightson, som också han avled tidigare i år, träskmonstret Swamp Thing, som kanske är den skräckserie från 1970-talets amerikanska skräckvåg som håller allra bäst [på svenska i Serietidningen, Toppserien och Gigant, reds anm.].

Några år senare, 1975, så gjöt han och Dave Cockrum nytt liv i den då obskyra mutantgruppen X-Men med en rad nya karaktärer såsom Nightcrawler, Storm och inte minst Wolverine (den sistnämnde skapades av Len Wein och John Romita Sr under överinseende av Roy Thomas).

Len Weins bidrag till serievärlden var dock betydligt större än så. Hans karriär sträckte sig över fem decennier och han jobbade både för Marvel och DC. Under 1970-talet blev Wein en av de författare som definierade Bronze Age-erans serier, främst när det gällde Marvel. Han var författare på flera tunga Marvel-titlar, till exempel The Amazing Spider-Man och The Mighty Thor.

Len Weins tid som Hulk-författare är kanske mest känd för att Wolverine debuterade. Wein hade dock även förmågan att få fram Hulks melankoliska sida. The Incredible Hulk nummer 189 (”None are so blind!”) är ovanligt finstämd Hulk-historia. Omslag av Herb Trimpe. Copyright: Marvel Comics.

Len Weins tid som Hulk-författare är kanske mest känd för att Wolverine debuterade. Wein hade dock även förmågan att få fram Hulks melankoliska sida. The Incredible Hulk nummer 189 (”None are so blind!”) är ovanligt finstämd Hulk-historia. Omslag av Herb Trimpe. Copyright: Marvel Comics.

Han hade dessutom en nästan fyra år lång sejour som huvudförfattare på The Incredible Hulk, och redan i sitt andra nummer som författare introducerade han sin kanske mest kända skapelse: Wolverine. Wein utgjorde också bryggan mellan de två tecknare som skulle komma att definiera den klassiske Hulk: Herb Trimpe och Sal Buscema [på svenska i Hulk 1980–81, reds anm.].

På 1980-talet jobbade han främst för DC och var en av arkitekterna bakom det nya DC-universumet. Han skrev manus till tretton nummer av George Perez hyllade Wonder Woman-reboot, innan Perez själv blivit varm i kläderna som manusförfattare. Len Wein var även medförfattare till miniserien Legends, som kan sägas vara den första moderna crossover-serien [på svenska i Månadens Äventyr 4–5/1988, reds anm.].

Len Weins inflytande begränsade sig inte bara till författandet; han var bland annat Marvels chefredaktör 1974–75. Som redaktör för Saga of the Swamp Thing var han också den som värvade Alan Moore till titeln och var alltså delvis ansvarig för Moores genombrott och i förlängningen ”invasionen” av brittiska serieskapare på amerikanska seriemarknaden under 1980-talet. Wein var även redaktör för Watchmen, även den skriven av Alan Moore, en av de absolut mest inflytelserika serierna det senaste halvseklet.

Len Wein var en av de som fick förtroendet att göra Crisis­-uppföljaren Legends. Här omslaget till miniseriens sista nummer, tecknat av John Byrne. Copyright: DC Comics.

Len Wein var en av de som fick förtroendet att göra Crisis­-uppföljaren Legends. Här omslaget till miniseriens sista nummer, tecknat av John Byrne. Copyright: DC Comics.

Ett av de sista projekten som Len Wein slutförde var en sex nummer lång miniserie med Swamp Thing, som han gjorde tillsammans med Kelley Jones, utgiven förra året. Därmed återvände Len Wein till den figur han skapat 45 år tidigare, och som blev hans genombrott.

Len Wein sörjs av en hel serievärld, men främst av hustrun Christine Valada.

This entry was posted in Förstasidan, Nekrologer, Senaste and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera