Avdelning: Krönika

Serienörd: Serienördarna går ut offentligt

Urklipp från NST 1987-10-09.

Joel Lundén fortsätter att berätta om sitt liv som seriesamlare. Den här gången om när han och kompisen Tony ordnade serieutställning på biblioteket och hamnade i tidningen. Höstterminen när vi började i nian hade vi genom min far ordnat så … Läs mer …

Seriearkeologi: Serieagenter: Jon Sable

Den första delen av fyra i den gedigna bakgrundshistoria Mike Grell gav Jon Sable, från Jon Sable Freelance nummer 3. Copyright: upphovsmannen/First Comics.

Den andra serien i genomgången av agentserier är Jon Sable Freelance, skriven och tecknad av Mike Grell. Serien är något av en ”kultklassiker”, vilket ofta är en omskrivning för ”bortglömd”. Trots detta har serien lyckats få berömda fans (det sägs … Läs mer …

Serienörd: Resorna för att hitta serier

Grundarna till den legendariska seriebutiken Fantask: Søren Pedersen (till vänster) och Rolf Bülow (till höger). Galactus i mitten. Copyright Fantask, används med tillstånd.

Serienörd-bloggen handlar denna gång om Tonys och mina serieresor: till serieaffären Things som låg i Malmö på mitten av 80-talet, till Rogers antikvariat som fortfarande ligger på samma plats i Malmö som då, men även första gången då jag drog med Tony … Läs mer …

Seriearkeologi: Serieagenter: Nick Fury, Agent of S.H.I.E.L.D.

I juni 1968 fick Nick Fury och S.H.I.E.L.D. sin egen tidning. Omslag av Jim Steranko. Copyright: Marvel Comics

Jan Guillou påstod häromsistens att agentromanen på grund av den moderna tekniken var död som genre. Jag betvivlar det; hemliga agenter, både verkliga och fiktiva, är någonting som alltid fascinerat människor. Det har gjorts filmer, skrivits böcker och naturligtvis även … Läs mer …

Serienörd: Jag och Will Eisner – del 2

The Spirit av Will Eisner.

Joel Lundéns blogg Serienörd fortsätter med del två av hans barndomsupplevelser som Will Eisner-fantast och seriesamlare. Läs mer …

Serienörd: Jag och Will Eisner – del 1

Omslag till The Spirit av Will Eisner.

Joel Lunden fortsätter dela med sig av sina personliga upplevelser av seriesamlandet. Här följer den första delen av två om hans relation till Will Eisner, från den tidiga fascinationen för Eisners stadsmiljöer till drömmarna vid bläddringen i annonstidningen Comicaze, de första inköpen från en samlare och resan till den legendariska seriebutiken Fantask i Köpenhamn. Läs mer …

Seriearkeologi: Superhjältar med en twist – The Authority

The Authority kom ut med sitt första nummer 1999 och var ett slags fortsättning på Stormwatch. Bild: Bryan Hitch och Paul Neary. Copyright DC Comics.

Förra gången skrev jag om Stormwatch, en serie med död och förintelse. Denna gång tänkte jag skriva om The Authority, serien där vi fick återse de personer som överlevde. Det var dock inte slut med vare sig död eller förintelse … Läs mer …

Ny blogg! Serienörd: Metropolis Comics – en seriehandlare utöver det vanliga

Ett seriebord med rariteter dukas upp på Metropolis Comics i New York. Foto: Joel Lundén.

Idag är det premiär för en helt ny blogg här i Bild & Bubblas nätversion. Under rubriken ”Serienörd” kommer Joel Lundén att dela med sig av sina personliga erfarenheter och reflektioner kring seriesamlandet. I det första avsnittet berättar Joel om … Läs mer …

Seriearkeologi: Superhjältar med en twist – Stormwatch

Stormwatch-teamet med Apollo och Midnighter i spetsen, när Warren Ellis blivit varm i kläderna. Bild av Bryan Hitch och Paul Neary. Copyright DC Comics.

Det har blivit dags att ta tjuren vid hornen och läsa Stormwatch, en serie som lade grunden till mycket av det vi idag ser inom superhjältegenren. Den brukar också betraktas som en Image-serie, något som bara delvis är sant. Läs mer …

Seriearkeologi: Superhjältar med en twist – Squadron Supreme

Squadron Supreme. Känner du igen hjältarna? Bild: Bob Hall & Joe Rubinstein. Copyright: Marvel Comics.

Det har blivit dags att plocka fram en lite bortglömd pärla, nämligen Squadron Supreme av Mark Gruenwald. Läs mer …

Seriearkeologi special: Dekomprimeringssjukan

Samlingsalbum är idag en större inkomstkälla än serietidningar. Bild av David Aja. Copyright Marvel Comics.

Då och då kommer den här bloggen att ha specialinlägg, då jag istället för att skriva om en serie tar upp ett fenomen eller en speciell aspekt av superhjälteserierna. Denna gång tänkte jag ta upp det som ibland brukar kallas … Läs mer …

Seriearkeologi: Tre epoker Fantastic Four: Jonathan Hickman

Ett variantomslag till Fantastic Four nr 570, tecknat av Alan Davis och Mark Farmer. Copyright: Marvel Comics.

Seriearkeologen Christian Schremser är nu framme vid den sista delen av sin genomgång av Fantastic Four och de nutida serierna författade av Jonathan Hickman. Planen att jämföra Lee/Kirbys och John Byrnes versioner av Fantastic Four tog form redan 2013 när … Läs mer …

Seriearkeologi: Tre epoker Fantastic Four: John Byrne

Omslaget till Fantastic Four nr 236 (1981), tecknat av John Byrne och Terry Austin. Copyright Marvel Comics.

Seriearkeologen Christian Schremser är i sin genomgång av den klassiska superhjälteserien Fantastic Four nu framme vid 1980-talet och en av genrens största författar- och tecknarstjärnor: John Byrne. Marvel under det sena sjuttio- och tidiga åttiotalet präglades av att unga serieskapare … Läs mer …

Seriearkeologi: Tre epoker Fantastic Four: Stan Lee & Jack Kirby

Omslaget till klassiska Fantastic Four nr 1 (1961), tecknat av Jack Kirby och möjligen tuschat av George Klein. Copyright Marvel Comics.

Fantastic Four. FF. The First Family of Marvel. Kärt barn har många namn och det första egentliga serieinlägget i den här bloggen handlar om en av Marvel Comics mest klassiska titlar. ”The First Family of Marvel”, som kvartetten ibland kallas … Läs mer …

Seriearkeologi: Modern Age (1985–)

Omslaget till Marvel Super-Heroes Secret Wars nummer 1 (1984)  av Micke Zeck och John Beatty. Övergången från Broze Age till Modern Age brukar kopplas till maxiserierna Crisis on Infinite Earths och Secret Wars. Copyright Marvel Comics.

Christian Schremser fortsätter med sin genomgång av olika seriepoker och är framme i modern tid. Men hur ska den moderna tidsåldern egentligen definieras? Finns det behov av ytterligare avgränsningar? Övergången från ”bronsålder” till modern tid brukar kopplas till DC:s ”omstart” … Läs mer …

Seriearkeologi: Bronze Age (1970–1985)

Denny O'Neil och Neal Adams gjorde socialt medvetna superhjälteserier som tog upp en rad aktuella samhällsproblem. Här omslaget till Green Lantern nummer 86 (1971).

Christian Schremser bloggar vidare om superhjälteseriernas olika eror och är nu framme vid 1970-talet, en tid för förnyelse, mera socialt patos och vuxnare tematik i serier som till exempel Green Lantern/Green Arrow, Batman, Dracula och Swamp Thing. Bronze Age (1970–1985): … Läs mer …

Seriearkeologi: Silver Age (1956–1970)

Spider-Man är Marvel Comics är Marvel Comics kanske mest kände figur. Här omslaget till Amazing Spider-Man nummer 50 (1967) av John Romita.

Christian Schremser fortsätter sitt grävande i seriernas historia och har nu kommit fram till silveråldern, då Marvelhjältarna först såg dagens ljus och moderniserade superhjältegenren. Läs mer …