:
Bild & Bubbla. Tony & Maria Cronstam omslag
Grafiska haikudikter

bob181s7

När jag blev vald till ordförande för Seriefrämjandet 1997 rådde på många håll ett stort mörker vad gällde serier i Sverige. Ett antal förlag pratade om nedläggning, Bonnier Carlsen sålde ut hela sitt lager eftersom de skulle sluta ge ut serier, serietidningarnas upplagor befann sig i fritt fall osv. Ett av de områden som verkligen såg ut att vara dödsdömda var svenska strippserier. Visst, vi hade DN:s inspirerade gästserieavdelning som under Nisse Larssons kärleksfulla omvårdnad hade gett oss både »Ensamma mamman« och »Assar«, men på det stora hela verkade alla överens om att det bara var att lämna »walk over« till de traditionella amerikanska strippserierna. Idag skriver vi 2009 och det är en helt annan värld vi lever i. För konstarten tecknade serier har det varit ett hektiskt (drygt) decennium och serierna mår idag bra, såväl nationellt som internationellt. Det var det nog ganska många som ändå hoppades på, hur mörkt det än såg ut mot slutet av 90-talet. Att den svenska strippserien skulle få leva och frodas var det nog färre som vågade tro. Men så är det. Idag drivs en hel del på av de tre populäraste strippserierna: »Hälge«, »Rocky» och »Elvis«, som går i ett stort antal dagstidningar, utkommer med samlingsvolymer flera gånger om året, har egna tidningar etc. I detta nummer fokuserar vi, som du säkert redan lagt märke till, på just Maria och Tony Cronstams »Elvis«, med omslag, intervju och skiss-sektion. Att göra en seriestripp är bland det svåraste en serieskapare kan ge sig på. Det begränsade formatet gör att liknelser med japansk haikudiktning inte känns långsökta. Trots det finns det idag en förnyad tilltro till strippformen som gör att det dyker upp nya projekt hela tiden. De som nått längst är troligtvis Malin Biller med »Biller« och Max Gustafsson med »Samir«, båda aktuella med nya samlingsvolymer, men det finns en hel del bubblare på listan. Lägg därtill Mobikk, ett nytt svenskt initiativ för att föra in serierna i våra mobiltelefoner, och därmed finna nya läsare och nya möjligheter för svenska serieskapare att försörja sig. Den svenska strippserien lever!

Comments are closed.