:
20120806-160732.jpg
Hästserier – den bortglömda genren

bob191s7

Ända sedan jag tog över som en av redaktörerna för Bild & Bubbla 1997 har en lång artikel om Lena Furberg stått på min önskelista. Inte förrän nu har detta infriats, något som känns både bra och dåligt. Dåligt eftersom Lena Furberg under hela den här tiden konstant varit en av Sveriges mest produktiva, lästa och älskade serieskapare, vilket vi borde ha uppmärksammat mer. Bra, eftersom vi numera i och med den fasta bildbilagan har möjligheten att inte bara låta Furberg komma till tals i en lång intervju, utan även visa fram skisser och andra opublicerade bilder från hennes långa karriär.
Hästserier får förvånansvärt lite uppmärksamhet i media. Eller det kanske inte är så förvånansvärt. Kanske beror det på att de tillhör det som klassas som hantverksserier – vilka oftast inte recenseras eller diskuteras på kultursidorna, kanske beror det på att de vänder sig till en framför allt kvinnlig publik – och inte har lästs av en ofta manlig journalistkår. Oavsett anledningen är hästserier en stor genre i Sverige, och har så varit i fyra decennier utan att få speciellt mycket massmedial uppmärksamhet. Det var därför med stor glädje jag var med om att för några år sedan utdela Unghunden, Urhunden-prisets speciella utmärkelse för insatser för barns och ungdomars serieläsande, till just Lena Furberg – den utan jämförelse mest populära av de serieskapare som specialiserat sig på hästserier.
Det är också med illa dold stolthet jag presenterar det här numret, med dess fokus på Furberg. Fanny Bystedt har genomfört en utmärkt intervju, kompletterat med en dokumentation av hennes ateljé. Furberg har också gett oss tillgång till massor med unikt material till bildbilagan, som visar på bredden hos hennes talang. Slutligen har Maria Wigelius, en av många unga serieskapare som inspirerats av Furberg, gjort en seriekrönika om sin relation till Furberg och hennes serier.
Och vi är definitivt inte klara med hästserier i och med detta nummer. Vi kommer att återkomma till denna genre flera gånger framöver, bland annat med en artikel om Ola och Ylva Ericson (»Broknäsflickorna«).

Comments are closed.