Format: 260 x 177 mm, mjuka pärmar
Färg/svartvitt: Färg
Klassifikation: Hjältar
ISBN: 9780785199670

All-New, All-Different Avengers Vol. 1: The Magnificent Seven

Böcker Dags för ännu en nystart för Avengers, vilken i ordningen är det inte många som orkar hålla reda på. Laguppställningen är något oväntad, men ändå logisk.

Avengers serietidning har haft så många omstarter de senaste åren att man undrar om Marvel inser ironin i att ge den nya titeln namnet All-New, All-Different Avengers. Urvalet av hjältar – kvinnliga Thor, Vision, Miss Marvel, Spider-Man (Miles Morales), Nova, Iron Man och Captain America (f.d. Falcon) – känns dock fräscht och anpassat efter en ny publik vars enda kontakt med Avengers varit genom de extremt populära filmerna som kommit på senare år. Det är också ett sätt att lyfta fram de mångfaldshjältar som Marvel satsat så hårt på under de senaste åren. Och sist men inte minst skapar urvalet en ny gruppdynamik för Avengers. Tidigare var det en sammanslutning av erfarna hjältar, nu är det även ett forum för lärande där några få veteraner tagit ett antal nybörjare under sina vingar. Lite grann som i X-Men.

Men det är inte bara urvalet av figurer som lånar från filmerna. Första längre historien, som finns samlad i denna volym, handlar liksom första Avengers-filmen om en invasion från den utomjordiska rasen Chitauri. Fast med en ny twist på det hela.

Mark Waid gör som vanligt ett gott hantverk inom genren, även om historien är lite tunnare än jag är van vid. Intrycket av beställningsjobb är starkt. Tecknaren Mahmud Asrar är emellertid en ny bekantskap för mig. Hans teckningar hör till de bättre jag sett inom superhjältegenren på senare år, även om hans stil ännu inte har de unika särdrag som en tecknare av Adam Kuberts kaliber har. (Kubert gör ett kort inhopp på ett enda avsnitt.)