Tecknare: Emre Özdamarlar
Omfång: 240 x 170 x 10 mm
Format: Häftad
Utgivare: Seriefrämjandet & Tusen Serier
ISBN: 9789186667238

Bekele

Bekele” är en serie som överraskar. Det finns flera bitar som gör att den sticker ut från mycket annat som ges ut på svenska, men det viktigaste är att den i sitt berättande låter problemen växa fram. Den skriver inte läsaren på näsan. Klassperspektivet och en feministisk anda bidrar till att göra berättelsen läsvärd. Förutom detta prickar man in aktuella politiska frågeställningar, inte minst runt valresultatet, där främlingsfientliga röster haft framgång. Berättelsen sätter det svenska samhället under en kritisk lampa, vars sken lyser in i ganska unkna vrår.

Serier blir ofta bra när en duktig författare och en tecknare som behärskar seriens grunder möts. Raquel Lozano, med erfarenhet av arbete som vårdbiträde och med rötter i Colombia, debuterar med en väl genomtänkt historia. Tillsammans med den mer etablerade Mattias Elftorp formar hon en historia med öga för både manligt och kvinnligt. Ett lyckat samarbete.

Emre Özdamarlar, som utbildat sig till serietecknare på Serieskolan i Malmö, har haft en imponerande utveckling de senaste åren och gått från att mer eller mindre rita av amerikanska superhjältar till att plocka fram en egen, mer luftig och ren linjeföring. De stora huvudena, som här får en tredjedel av kroppen mot normalt 1/8-del, gör att figurerna känns charmiga och står i skön kontrast till den mer realistiska historien. Jag tycker detta fungerar bra och att det balanserar den mörka ton som slumrar mellan raderna i berättelsen. Det är bra att prova sig fram med sådana här saker. Den tecknade serien kan bära på många varianter av ord och bild.

Bekele” handlar om en ung, intelligent afrikansk kvinna som kommer till Sverige för att arbeta och tjäna pengar. Kvar i hennes hemland finns en sjuk släkting som behöver en kostsam medicin. Hon träffar en svensk man och de gifter sig. Hon söker asyl och paret får infinna sig hos Migrationsverket för att där bli ifrågasatta. Men vi får även följa andra personer. Naturligtvis huvudpersonens vänner, men även myndighetspersonen får ett visst utrymme och visas upp som en människa utanför sin officiella roll.

Ju mer jag läser, desto mer problematiseras personerna och några oväntade händelser gör att historien växer. Bekele har skinn på näsan, är impulsiv och fattar snabba beslut, hennes man hinner inte riktigt med. Det finns en realistisk och trovärdig ton i berättelsen. Språket är enkelt och de korta meningarna, ofta en mening i varje seriebubbla, gör att läsningen flyter snabbt.

Omslaget är vemodigt, rent och stilsäkert. Färgbehandlingen känns genomtänkt, även om budskapet är lite övertydligt. Miljöerna i serien är väl genomarbetade. Kanske är det några halvbilder för mycket. Det är lite TV-mässigt, statiskt. Serieberättande har mer möjligheter. Även om dialogen lyfts fram på detta sätt, är variationen av bilder en viktig del av en berättelse, tycker jag. Det är viktigt för helhetsupplevelsen.