Omfång: 158 sidor i färg
Format: 24 x 31,5 cm, inbunden
Utgivare: Cobolt
ISBN: 9789187861307

Blueberry: Samlade äventyr 2

Återutgivningarna svämmar över oss läsare. Många fransk-belgiska serier ges ut på nytt. Nu har Cobolt förlag påbörjat en utgivning av serien om löjtnant Blueberry.

När serieförfattaren Charlier skapade Blueberry 1962 frågade han den belgiske serietecknaren Jijé om han ville teckna figuren. Jijé var en mästerlig serieskapare, kunnig både i den humoristiska rena linjen och den mer realistiska stilen. Han avböjde men rekommenderade en ung talangfull tecknare som hette Jean Giraud. Han hade spenderat en hel del tid i Mexiko något år innan. Uppfylld av det amerikanska landskapet drömde han nu om göra en western.

Blueberry handlar om en militär som efter amerikanska inbördeskriget blir inblandad i en lång rad äventyr, med inslag av regeltrots, indianer, lömska intriger och någon gång ibland en vacker kvinna. Mitt hjärta bankar lite extra. Jag har alltid varit svag för klassisk western. Så när del två av Blueberrys samlade äventyr hamnar i min hand stannar jag klockan och läser.

Det här är inte Girauds bästa serier. Han är bara 24 år, men utvecklas hela tiden, album för album. Linjerna är fortfarande relativt grova och både förgrund och bakgrund läggs ofta med samma pensel. Det här är utan tvekan hans lärotid. Historierna är okej, men du hittar både schabloner och intriger efter kända koncept. Relativt välskrivet och inte utan finess. De båda serieskaparna Charlier och Giraud har ännu inte gjort sina mästerliga album, det ligger framför dem. Du kan se samlade äventyr del 2 som ett förspel värt att uppskatta.