Omfång: 86 sidor i färg och svartvitt
Format: 200 x 255 mm, mjuka pärmar
Utgivare: C'est Bon Kultur
ISBN: 978-91-878250-1-9

C’est Bon Anthology Vol. 28: Signs and Science

Konstnärliga serietidningen CBA utmanar och provocerar. Ny volym ute nu med temat ”Signs and Science”.

Alla tror att de vet vad H. C. Andersens saga ”Kejsarens nya kläder” handlar om. Eller vad all stor konst handlar om. Men det som gör ett konstverk stort är att det hela tiden bjuder in till nya läsningar. Att det inte är låst av tid, rum eller ändamål. Det är det som gör att konst av vissa kan uppfattas som provocerande och hotfull, av andra som tom och meningslös.

CBA är lite som HCA. Som läsare är man lite osäker. En del av en vill bara vara barnet som ifrågasätter. Men delvis blir man också en av hovmännen som spelar med i de båda skräddarnas spel. Tillsammans bygger vi något skönt och skört. Något som skulle kunna brisera, som en gasballong eller som ett fyrverkeri. Kanske tänjer vi gränser? Kanske skrattar någon åt oss?

CBA vol. 28 har temat ”Signs and Science”. Människan är naturligt nyfiken och undrande. Tecknen skådas. Ny vetenskap uppstår och levererar produkter, problem, fotnoter och lösningar. Numret innehåller ett brett spektrum av sekventiella och semisekventiella iakttagelser och kommentarer, huvudsakligen rörande naturen. Vissa mer träffsäkra än andra. Uttryckmedlen varierar inom ett brett spektrum, från Haverholms nästanabstrakta rutor i ”Water Memory” till Stjernfelts mer föreställande och berättande bidrag ”Places Unseen”. Mitt i allt det gravallvarliga och filosofiska tittar ibland även något mer poetiskt och lekfullt fram. Exempelvis Okenlid med sin ”Swarm”.

cba vol 28 sid 55