Av: Författare: Michael Tierres (Claes Reimerthi), Bill Harris, Lee Falk
Tecknare: Jaime Vallvé, Bill Lignante, Sy Barry
Omfång: 100 sidor i färg
Utgivare: Bokförlaget Semic & Egmont Publishing
ISBN: 978-91-552-6564-9

Fantomen julalbum 2018

Böcker Fantomens julalbum 2018 kör vidare på sitt numera klassiska koncept med två äventyr ur svenska Team Fantomens produktion från 1985 och ett återtryck av ett gammalt julalbum med amerikanska serier. Den här gången är extraserien seriehistorisk kuriosa medan de svenska äventyren tillsammans bildar en enda lång historia.

Berättelserna Kistan från Bombay och Shamurs öga är författade av Claes Reimerthi, som tidigt i sin karriär skrev under pseudonymen Michael Tierres. Handlingen utspelas i slutet av 1800-talet, där Fantomen löser en klassisk deckargåta med ett mord på en båt och sedan blir det ett mer actionbetonat äventyr I London. Detta tecknas mycket förtjänstfullt av Jaime Vallvé, som här var i sitt esse.

Jag måste också säga att Reprostugans färgläggning förhöjer hela läsupplevelsen. När Fantomen väl började tryckas i färg var färgläggningen lite valhänt och skrikig, men numera är den mycket behaglig.

Faksimiltrycket av Fantomens julalbum anno 1969 är intressant för den som vill se hur amerikanska Charltons serietidningsversion av Fantomen såg ut, här tecknad av Bill Lignante. Det magiska bergets hemlighet är annars en synnerligen valhänt berättad historia där man som läsare sitter och skruvar på sig när den utspökade medicinmannen duperar de lättledda och dumma infödingarna. Historien är sedan ihopklippt med ett amerikanskt dagsstrippäventyr av Lee Falk och Sy Barry, och det skär sig något gruvligt i stil och kvalitet. Mystery of Wamba Falls Inn är faktiskt ett riktigt bra äventyr av Falk & Barry, där handlingen kretsar kring ett hotell i ödemarken där man checkar in men aldrig ut … Sammantaget blir faksimilen en förvirrande upplevelse, om än seriehistoriskt intressant.