Av: Författare: Stieg Trenter (bokoriginal), Jakob Nilsson (serieadaption)
Tecknare: Jakob Nilsson
Omfång: 138 sidor i färg
Format: 21 x 27 cm, mjuka pärmar
ISBN: 9789175150079

Färjkarlen

Ända sedan Albert Kaner 1941 grundade tidningen Classic Comics, som sedan bytte namn till Classics Illustrated (i Sverige döpt till Illustrerade klassiker), har romaner omgjorda till serier varit vanligt förekommande. Många, som exempelvis Kaners tidning, har gjorts i pedagogiskt syfte och dessvärre varit ganska dåliga. Ofta återberättar dessa serier via livlösa illustrationer det man redan berättat i text. Förr var detta mer regel än undantag, men idag ser det annorlunda ut. Nu är det många kända serieskapare som själva väljer verk att göra serieversioner på, vilket leder till nya intressanta varianter på en redan berättad historia. Eftersom det är serieskaparna själva som väljer och eftersom det inte finns något pedagogiskt syfte, blir det oftast bra. Många goda exempel finns, som ”Inferno” av Fabian Göransson och ”Järnvagnen” av Jason.

2008 gjorde Jakob Nilsson succé med sin serieversion av Stieg Trenters gamla deckare ”Roparen”. Med den visade Nilsson att även han kan göra bra och underhållande serieversioner som trots välgjorda original kan stå på egna ben. Nu är han tillbaka med ännu en serieversion på en Trenterdeckare, denna gång ”Färjkarlen” som utkom i original 1961.

Fotograf Harry Friberg kontaktar en kvinna som upplevt en annorlunda åktur på Djurgårdsfärjan. Hon märker att båten plötsligt vänder. Sedan vaknar hon upp hemma i sin säng och minns inget mer. Tillsammans med Friberg nystar de båda upp en historia som bland annat innehåller sjunkna skatter i Stockholms ström.

Liksom ”Roparen” är ”Färjkarlen” en genomarbetad historia. Nilssons teckningar är välgjorda och hans Tintin-liknande stil passar handlingen väl. Däremot är Trenters originalmanus inte alls lika bra som exempelvis ”Roparen”. Handlingen är lite överdrivet snårig och känns lite trött och krystad. ”Färjkarlen” hör till Trenters senare produktion och jag hoppas att Nilsson nästa gång väljer något av deckarförfattarens tidigare verk. De är mycket bättre. Men likväl är serieromanen en underhållande läsning och jag hoppas verkligen att Nilsson kommer med en tredje Trenterserie.