Omfång: 112 sidor i färg
Format: Häftad
Utgivare: Dark Horse Books
ISBN: 9781595828385

King Conan: The Scarlet Citadel

Böcker Truman och Giorello levererar en mogen barbar i blyerts i den första samlingsvolymen om kung Conan.

Efter en framgångsrik sejour på den reguljära månadstidningen med Conan fick Timothy Truman och Tomás Giorello frågan om de ville göra en miniserie om Conan som kung. Truman valde då att göra en serieversion av The Scarlet Citadel, en novell skriven 1932 av Conans skapare Robert E. Howard.

Även om det som vanligt är mycket blod, död, monster och svärdsviftande, så har den här berättelsen ändå en något annorlunda karaktär jämfört med tidigare historier. Truman, och i förlängningen också Dark Horse, har lyckats tydliggöra en utveckling av människan Conan. Han är inte längre det hetlevrade muskelberg som han var i unga år, utan en slug och härdad regent med egna lojaliteter och moraliska principer. (Paradoxalt nog var detta en av de första historier som Howard sålde till tidningen Weird Tales – berättelserna om Conan publicerades inte i någon särskild kronologisk ordning även om det finns en inneboende logisk ordning.)

Intrycket förstärks också av den ramberättelse som Truman har skapat, med en grånad kung Conan av Aquilonien som låter nedteckna sina öden och äventyr i ”de nemediska krönikorna”. Här handlar det om ett kuppförsök där regenterna i två grannländer slår sig ihop och placerar en marionettkung på Aquiloniens tron. Själv hamnar Conan i trollkarlen Tsotha-Lantis röda citadell och möter de övernaturliga fasorna i fängelsehålorna.

En grånad kung Conan låter nedteckna sina äventyr. Bild av Tomás Giorello.

Själva originalberättelsen är rätt kort, men Truman och Giorello broderar ut den på ett mycket förtjänstfullt sätt (även om det ibland gör att berättelsen förlorar lite i tempo). Även om Cary Nord var den första tecknaren i Dark Horses Conan-satsning framstår Giorello alltmer som den ultimate Conan-uttolkaren, på samma sätt som John Buscema är den man mest förknippar med Marvel Comics version. Allt ser spännande ut när Giorello tecknar: strider, folkmassor, långa samtalssekvenser och minsta minspel återges med stor detaljrikedom. Till och med en orm får ansiktsuttryck när Giorello tecknar!

Giorello gör fantastiskt vackra blyertsteckningar efter Trumans manus, som sedan varsamt färgläggs av José Villarubia. Resultatet blir en högklassig fantasyserie med högoktanig action och intriger.