Omfång: 80 sidor i svartvitt
Format: 13,5 x 19 cm, pocketformat, limmad, mjuka pärmar
Utgivare: B Wahlströms
Utgivningsår: 2005
ISBN: 91-32-79690-0

MegaManga

Detta är en skum bok att recensera. Detta för att boken egentligen inte har något mervärde. Förutom möjligtvis ett historiskt sådant men även det är lite långsökt. ”MegaManga” är helt enkelt en liten reklambok från 2005 för att göra reklam för B. Wahlströms dåvarande utgivning av de koreanska serierna ”Ragnarök”, ”Rebirth”, ”Kill Me, Kiss Me” och ”Snow Drop”.

Under den stora mangaboomen i Sverige dök det upp den här typen av reklam. Alla förlag ville rida på mangavågen och försökte på olika sätt att lyfta fram sina mangatitlar. Sedan gick det ju som det gick. Alla de stora förlagen bantade eller lade ner helt sin mangautgivning. Men det var inte så konstigt. Förlagen hade en övertro på konsumentunderlaget. Majoriteten av mangatitlarna som inte säljer tillräckligt är så kallad shonen manga, alltså manga med pojkar mellan 10 och 16 som huvudsaklig målgrupp. I detta reklamutskick är ”Rebirth” och Ragnarök” typiska exempel på shonen medan de övriga titlarna faktiskt hade flickor kring 15 som sin huvudsakliga målgrupp.

Gammal reklam, som denna, får mig att nästan bli arg och ringa upp förlagen och ropa ”Hur tänkte ni egentligen?” Det har sedan år 2000 funnits totalt 33 mangaserier och två mangatidningar på svenska med främst tonåriga pojkar som målgrupp. Tänk också på att dessa serier finns i många delar (”Dragon Ball” kom till exempel ut i 42 volymer, ”Ranma ½” i 38 volymer). Sverige är inte så stort att denna mängd mangaserier skulle kunna gå runt. Varje del kostar cirka 70 kronor i bokhandeln. Den genomsnittliga tonåringen har inte råd att köpa så många mangadelar per månad. Det är enkel matematik.