Náva Part 1: Ruins of a Dream/Tree of Life

Náva Part 1

Efter mer än trettio år i den grafiska branschen är det lätt att inbilla sig att man har koll på vilka reproduktionsmetoder som står en till förfogande. Men innan multibegåvningarna på relativt nystartade kreatörsbyrån/frilansstudion/serieskaparkollektivet/tryckeriet Peow! började uppmärksammas lite smått i media så hade jag skam till sägandes aldrig ens hört talas om begreppet risografi. Eller också är det bara mitt minne som har rasat ihop fullständigt.

Oavsett vilket så har jag nu läst på, och termen avser en slags kopiering som delvis verkar påminna om både stencil och screentryck. Färgskalan är starkt begränsad, färgåtergivningen ojämn, rastren grova, och misspass mer eller mindre ofrånkomligt. Resultatet blir en slags primitiv lågbudgetlyster med mycket känsla – närmast perfekt för dagens hantverksbesatta hipsters och andra retroinriktade!

Själv är jag väl inte hundraprocentigt såld. Visst ser del 1 av ”Náva” läckert behaglig och genuint konstnärlig ut. Men liknande effekter hade kunnat uppnås även med digitala utskrifter eller för all del med offsettryck om upplagorna så motiverar. Förutsatt förstås att man förbereder sina filer rätt samt använder en snarlik färgskala och samma typ av obestruket papper.

Men nog med trycktekniskt nörderi. Vi struntar i ytterligare detaljanalys kring mångfaldigandet och försöker istället fokusera på själva serien en stund.

Det hela är ett slags suggestiv och lätt kryptisk fantasyhistoria med mytologiska/religiösa övertoner. Händelseförloppet utvecklar sig först väldigt långsamt och löper därefter också vidare i ganska maklig takt, med långa tysta passager interfolierade med några mer dialogbaserade delar. Vilket förstås gör själva intrigen nästan omöjlig att bedöma med tanke på det relativt begränsade sidantalet i denna första del, som i princip inte hinner utvecklas till mycket mer än en lockande och fantasieggande introduktion.

Teckningarna är lättare att göra en rättvis bedömning av. Både bildberättandet och den rent illustrativa förmågan har en mognad, professionalism och kvalitet som märks tämligen omgående. Olle Forsslöf är sedan tidigare helt okänd för mig, men han måste rimligen ha övat sig i ett antal år innan han nu dök upp på just min ytterst bristfälliga radar.

När nästa avsnitt ska dyka upp framgår tyvärr inte någonstans, varken i denna första del eller på peowstudio.com. Medan man väntar kan man dock, om abstinensen blir för svår att hantera, trösta sig med andra risograferade godsaker som finns att beställa från sajten.

Nicolas Krizan

[Ursprungligen publicerad i Bild & Bubbla på webben i september 2013.]

Comments are closed.