Av: Författare: Kate Leth
Tecknare: Brittney L. Williams, Natasha Allegri
Färgläggare: Megan Wilson, Natasha Allegri
Format: 254 x 165, mjuka pärmar
ISBN: 9781302900359

Patsy Walker, a.k.a. Hellcat! Vol. 1: Hooked on a Feline

Böcker Det har kommit ännu en fräsch och rolig Marvel-serie med en kvinna i huvudrollen. Den här gången är det Patsy Walker (Hellcat), som på sistone fått sig ett uppsving efter medverkan i TV-serien Jessica Jones på Netflix.

Patsy Walker har en lång och brokig historia både i fiktionen och i verkligheten. Serien Patsy Walker skapades redan 1944 och var då en romantisk serie med komiska inslag. På 1970-talet jobbade man in henne i Marvels universum genom att göra ge henne superhjälteidentiteten Hellcat och låta henne uppleva äventyr tillsammans med Avengers och Defenders.  Någon gång på 1990-talet gick det bokstavligen åt helvete för Patsy då hon gifte sig med Son of Satan och drevs till självmord.

Redan år 2000 återuppstod hon för att sedan göra några sporadiska framträdanden tills hon nyligen fick anställning som privatdetektiv hos advokaten Jennifers Walters (She-Hulk). Och det är där som föreliggande verk inleds, med att Patsy får sparken och hankar sig fram på diverse småjobb innan hon beslutar sig för att starta ett företag som hyr ut andra och tredje klassens superhjältar.

Författaren Kate Leth har på ett lyckat sätt kombinerat superhjältegenren med den komiska romantikserien och satt en modern tvist på det hela. Tänk Acke med superhjältar. Det är slående att så många av de nya serierna från Marvel med kvinnliga huvudpersoner är riktigt, riktigt roliga. Ibland gränsar det till parodi, men Leth håller sig ändå på en lagom nivå. Det känns även fräscht att man vågar sig på alternativa tecknare som Megan Wilson och Natasha Allegri istället för att bara hålla sig till det klassiska superhjältemanéret.