Tuschare: Mauro Vargas
Färgläggare: Wes Dzioba, Jason Hvam
Format: 254 x 165, mjuka pärmar
ISBN: 9781302908461

Star Wars: Darth Maul – Son of Dathomir

Böcker Bild & Bubblas recensent läser en historia som intar en särställning bland Star Wars-serierna och passar på att reda ut vad som är kanon och inte.

Det här med seriernas plats i den officiella Star Wars-kanon har länge varit ett hett omdiskuterat ämne bland fansen. Ursprungligen använde Lucasfilm användes fem nivåer för att klassa en historias dignitet: 1) George Lucas (Star Wars-filmerna, roman- och serieadaptioner av filmerna och annat officiellt material), 2) TV (TV-serien Star Wars: The Clone Wars), 3) Continuity (material från det expanderade universat i form av nyproducerade serier, böcker och liknande som inte motsade officiella verk), 3) Secondary (äldre verk som delvis avvek från senare officiella verk) och 5) Non-canon/non-continuity (material som inte hör hemma i kontinuiteten alls; fantasihistorier och liknande).

När Disney köpte upp Lucasfilm 2012 tillsatte man en grupp som fick i uppdrag att reda upp kontinuiteten och man kom till slut fram till att allt material från det expanderade universat skulle klassas som apokryfiskt och kallas Star Wars Legends. Det enda som räknades var filmerna, TV-serien Star Wars: The Clone Wars och Dark Horses serier baserade på ofilmade manus till nyss nämnda TV-serie. Darth Maul – Son of Dathomir är ett exempel på just en sådan serie.

När TV-serien lades ner fick författaren Jemery Barlow och tecknaren Juan Frigeri fick tillgång till TV-teamets manusidéer för att de skulle kunna avsluta historien om den onde sithlärlingen Darth Maul. Första numret av miniserien i fyra delar utkom 2014 och redan samma år kom samlingsvolymen från Dark Horse. Eftersom denna historia bedömdes utgöra en så  viktig del av Star Wars kanon återtrycktes den redan 2017 av Marvel Comics, som numera innehar serielicensen och även sköter nyproduktionen.

Det största problemet med den här serien är att den börjar mitt i handlingen – något som förvisso är typiskt för Star Wars-filmerna, men som kan uppfattas som något förvirrande om man saknar de nödvändiga bakgrundskunskaperna. Hur som helst inleds historien med en resumé som berättar att Darth Maul överlevde att bli halverad i första filmen och att han bildade ett stort brottssyndikat för att söka hämnd på sin forne herre, Darth Sidious. Nu har Sidious lyckats tillfångata Maul, men detta verkar vara högst tillfälligt. Efter detta följer en lång räcka av intriger, svek och strider. Och jag måste erkänna att det är medryckande för vilken Star Wars-fantast som helst, särskilt som Darth Maul var en av de visuellt mest tilltalande figurerna i filmerna. Det är gott om fan service, där man till sist får veta vem som är starkast av den och den figuren när de möts i strid. Marvel ger genomgående fansen vad de vill ha i den här nyutgåvan och kompletterar med återtryck av i princip vartenda omslag som Darth Maul har prytt genom åren, plus några korta skämtserier med den unge Darth Maul.

Ingen stor seriekonst, men en trevlig distraktion och viktig del av den officiella sagan.

Utdrag ur Darth Maul – Son of Dathomir. Bild av Frigeri. © Disney.