Format: A5 (148 x 210 mm), mjuka pärmar
Utgivare: Ordbilder
Utgivningsår: 2014
ISBN: 978-91-8526936-5

Stora Björn och Lilla Björn

Böcker Ung ordbildare söker stjärnbilder i naivistisk debut med himmelskt mörker, djurisk vänskap och barnvänligt tilltal.

Det lilla förlaget Wibom Books strävar vidare med sin utgivning av framför allt serien om Lou!. Alternativdoftande Kartago har den senaste tiden haft en junioravdelning. Lilla Gagnefbaserade Positiv förlag försökte för några år sedan ge barnserierna en renässans med tidningen Tivoli. Inte riktigt lika småskaliga Kolik förlag har nyligen presenterat ett barnseriesamarbete med Norstedtsägda, avsevärt större Rabén & Sjögren. Och Seriefrämjandet har åt stiftelsen Framtidsgenerationen producerat en antologi som delas ut till gymnasieungdomar i Malmö. Som synes bubblar det kring barn och serier både här och där i den svenska grytan. Om det är en trend eller bara slumpens skördar lär framtiden utvisa.

Under alla omständigheter har Ordbilder, ännu ett av de mindre förlagen, också en beundransvärt aktiv och tydlig ambition kring nya tecknade serier – utländska såväl som inhemska – för barn och ungdom. Hittills har det resulterat i en rad kvalitativa importer av företrädesvis asiatiskt ursprung. Nu kommer den första svenskskapade utgåvan, av albumdebuterande serieskoleeleven Johanna Gustafsson. Med tanke på hur kärv marknaden trots allt är nuförtiden så är det fascinerande – och inte så lite upplyftande – att en ung serieskapare såpass tidigt får ge ut en helt egen bok på ett väl etablerat förlag. Eventuellt var det i det här fallet något snäpp för tidigt (mer om det nedan) men hellre det än tvärtom, så det är bara att lyfta på hatten och gratulera till bedriften.

Vad vi har här är en sympatisk och rättfram saga om astronomiintresserade Maias fantastiska nattliga äventyr. Det är befriande att i huvudrollen hitta en flicka som inte verkar vare sig olycklig eller problemtyngd, utan framstår som både handlingskraftig och trygg i sig själv och sina relationer med andra.

Den grundläggande premissen för berättelsen må kännas lätt omotiverad, det är förmodligen ändå något den tilltänkta målgruppen struntar i. Historien i sig är sedan skäligen enkel och består i princip av ett långt letande. Det hade inte behövt innebära några problem, men i kombination med de likaledes enkla, nästan primitiva teckningarna missas delvis den magi som behövs för att helheten ska lyfta. Avgörande händelseförlopp, ögonblick och vändningar förblir alltför odramatiska. Problemet förstärks av att manuset inte riktigt motiverar antalet sidor, utan hade kunnat presenteras i kortare format utan att förlora särskilt mycket.

Teckningarna är annars charmiga. Hjältinnan har personliga, varierade och originella ansiktsuttryck – vilket dock inte följs upp fullt ut hos djuren hon möter. I kombination med schematiska bakgrunder och relativt platt färgläggning ger detta ett onödigt svagt intryck, trots behaglig och sammanhållen färgskala med mycket djupa och mörka kulörer.

Som helhet är det här en inte oäven debut. Men utan att känna till produktionsprocessen är min teori att det förmodligen blivit en bättre bok om den fått arbetas fram mer omsorgsfullt under en längre tidsperiod.

Utdrag ur Stora Björn och Lilla Björn av Johanna Gustafsson. © upphovsmannen/förlaget

Ursprungligen publicerad i Bild & Bubbla nr 202 (2015-1). Texten återges med skribentens tillåtelse.