Färgläggare: Laura Martin, Larry Molinar
Omfång: 464 sidor i färg
Format: 167 x 258 mm, mjuka pärmar
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9780785149163

The Ultimates 2 Ultimate Collection

Jag är fortsatt charmad av ”The Ultimates”, en mer vuxen version av Marvel Comics superhjältegrupp Avengers. Det är den här versionen som i huvudsak legat till grund för filmsuccén ”Avengers” häromåret , och det är lätt att förstå varför. Självklart kan inte den här versionen avvika alltför mycket från originalet, men det känns samtida, modernt och fräscht. Mark Millar och Bryan Hitch har plockat russinen ur närmare 40 års Avengers-historier och -koncept utan att det känns som att de snott något rakt av.

”The Ultimates 2 Ultimate Collection”, som samlar den andra miniserien, är en rejäl tegelsten på över 400 sidor som går försvinnande fort att läsa. I och med att historien inte utspelas i ”det riktiga” Marvels universum, där det ändå finns en sorts strävan efter verklighetsanknytning, kan Millar ta ut svängarna betydligt. Omvärlden rasar här när amerikanska militären sätter in The Ultimates i Mellanösternkrigen och runt hela världen startar en ny sorts kapprustning som kulminerar i en invasion av Amerika. Ultimates har fler bekymmer också – en oväntad förrädare i de egna leden.

Personskildringarna är fortsatt mycket bra i den här serien, med tydliga karaktärer. Jag småler åt hur gammaldags Captain America är (vilket kanske inte är så konstigt om man som han har legat infrusen i ett isblock sedan Andra världskriget) och funderar mycket kring mysteriet med Thors osynliga bundsförvanter (är de osynliga för alla utom honom eller är han, som det antyds, bara en förvirrad mentalpatient). Allt känns väldigt levande. Det är dekonstruktivistiska superhjälteserier i Alan Moores anda, men ändå duktigt med klassisk superhjälteaction och storslagna scener.

Bryan Hitch tecknar mästerligt. Han tar inga genvägar utan tillför verkligen det lilla extra. Som Mark Millar själv beskriver det i ett efterord: ”Hold up a page from Bryan and hold up a typical comic page, and if you can’t see the difference, you’re either blind or stupid.”