Omfång: 206 sidor
Format: 35 dx 24 cm, inbunden
Utgivare: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2011
ISBN: 9789163870873

Tintins äventyr – Boken om filmen

Jag skulle tro att de flesta serieintresserade känner till att Tintin skapades 1929 av belgaren Hergé och har översatts till över 50 språk. Seriealbumen har sålts i drygt 250 miljoner exemplar världen över. Men det var först 2011 som den första storfilmen om seriehjälten kom. ”Tintin – Boken om filmen” berättar om det både detaljerade och tålamodskrävande arbete som ligger bakom filmen.

Filmens båda regissörer Peter Jackson och Steven Spielberg har skrivit varsitt förord. Annars är det filmens konstnärlige ledare Chris Guise som ligger bakom boken, och som tar upp hur konceptdesigners skapat Tintins värld utifrån Hergés ursprungliga bilder. Vi läsare får ta del av tidiga skisser av både figurer, kläder och miljöer, samt det färdiga resultatet från filmen. Likaså berättar några av skådespelarna, främst Jamie Bell och Andy Serkis, om hur det var att spela in filmen. Även människor bakom kameran får komma till tals och berätta om sitt arbete med filmen, vad som inspirerat dem samt hur den nya animationstekniken fungerar.

När man ser vad boken handlar om verkar det vara en underhållande och lärorik bok. Det är den dessvärre inte. Boken är irriterande ytlig och man blir inte det minsta klokare på hur filmen skapats. Mestadels innehåller boken bilder, förvisso häftiga sådana, men utan förklarande text, vilket gör att innehållet dessvärre blir platt och ytligt.

Filmen ”Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet” var för mig en glad överraskning där filmen inte bara motsvarade mina höga förväntningar utan översteg dem. Boken gör dessvärre motsatsen och är en av årets största besvikelser.