Seriefrämjandet
Bild & Bubbla nr 163 (B&B nr 4/2003)

bob163 omslagFinns att köpa i serieaffären.se

Innehållsförteckning

  1. : : På edra platser s 3

    bob163s3

    När denna b&b når dig befinner vi oss i slutet av april 2004, och lite mer än två månader har gått sedan förra numret. Det innebär att vi äntligen tagit första steget i det lilla maratonlopp vi tagit på oss att springa under det här året – nämligen att (genom kortare tid mellan numren) ta igen de förseningar som uppstått i vår utgivning. För givetvis kan ingen undgå att märka, att det du håller i handen är ett dryga tre månader försenat decembernummer. Omständigheterna bakom den här förseningen har vi redan tidigare kommenterat. Under de sju år som nuvarande redaktion haft hand om b&b, har vi oavbrutet höjt ambitionsnivån. Detta har lett till att b&b i dag är erkänd som en av de bästa tidskrifterna i världen på sitt område,
    men samtidigt har arbetsbördan ökat så att de mestadels ideella krafter som gör tidningen inte längre räcker till. Det vet ni läsare redan, men jag vill ändå ägna dagens ledare åt det här ämnet. Sedan senast har vi nämligen beslutat att på allvar ta konsekvenserna av de senaste årens problem, och genomföra ett antal förändringar i organisationen. För det första hade vi ett delvis annat redaktionsteam som gjorde en stor del av jobbet på förra numret, något som gav oss i den ordinarie redaktionen tid att istället förbereda detta och kommande nummer. Stort tack till inhopparna! För det andra har vi bestämt oss för att framöver minska sidantalet till 84 sidor, ett omfång som givetvis ger mindre möjligheter än den tidigare, 116-sidiga varianten. Å andra sidan ökar det redaktionens möjligheter att hinna med på utsatt tid, samtidigt som sidantalet ändå är stort nog för att bibehålla våra möjligheter att åtminstone någorlunda täcka alla områden som vi vill avhandla. Bredden i tidningen vill vi nämligen inte offra. Serieintresse i dag kan se väldigt olika ut från person till person, och som redaktion vill vi att de allra flesta skall hitta åtminstone något av intresse i ett genomsnittligt nummer. För att få plats måste vi då satsa på färre långa artiklar en tid framöver, och det kan bitvis bli ännu längre väntetider än tidigare för att få med material i tidningen. Det här innebär också att våra fasta spalter framöver får nöja sig med halva utrymmet. De flesta av skribenterna kommer att skriva en sida per nummer istället för som tidigare två, men några har valt att istället skriva en tvåsideskrönika i vartannat nummer. I några fall betar vi också av redan skrivna »långa« krönikor innan skribenten går ner till ensidesformatet. Slutligen följer ett nödvändigt tredje steg, nämligen att göra tidningen en åtminstone en smula mindre ideell. Hittills har vi hela tiden strävat efter att göra en professionell tidning trots att vi jobbat ideellt, och de ökade resurser vi lyckats utverka (bidrag, annonser med mera) har nästan alltid gått till fler sidor och mer tidning. Vi har dock börjat inse, att om man i längden vill göra en professionell tidning, då måste man också kunna betala något lite i lön till personalen. Som ett första steg har vi därför (genom omfördelning i budget, ökade bidrag, med mera) kunnat genomföra en höjning av ersättningen till Jakob Hallin, som bland annat layoutar tidningen. Han kan därmed göra en del av arbetet på betald tid, och MåSTE inte sitta alla kvällar, helger och semesterdagar, SAMTIDIGT som han på dagtid sköter ett annat heltidsjobb. Genom dessa åtgärder hoppas vi ha angripit problemen på bästa möjliga sätt. Följ med oss in i b&b årgång 2004, så får vi se om det fungerar som tänkt!
    Puss på er!

  2. : : Disneytidningarnas Historia s 4–21

    bob163s4

    Disneyserierna har haft en stark ställning på den skandinaviska marknaden ända sedan serietidningen infördes hos oss åren kring 1950. När B&B skrivit om dem tidigare, har dock fokus oftast legat på den enskilde serieskaparen. Hög tid att vidga perspektivet, med andra ord, och på följande sidor levererar Disneykännaren David Gerstein en internationell översikt med inriktning på Disneyserietidningarnas historia genom mer än sjuttio år.

  3. : : Vår man i Bryssel s 22–23

    bob163s22

    Vår utsände man Stig Olsen rapporterar om kontinentalt serieliv sådant han ser det från sin hemmahorisont i Bryssel

  4. : : L’assoCiation s 24–29

    bob163s24

    »Hydran slår till – L’Association är ett stort litet förlag«

  5. : : Titta Han Flyger s 30–31

    bob163s30

    Något av det mest läsvärda som funnits att köpa från de amerikanska superhjälteförlagen de senaste åren är DC:s återupplivade klassiker »Justice Society of America« (»JSA«), och dess olika avläggare. Gemensam nämnare för alla dessa serier är författarna James Robinson, David Goyer och Geoff Johns.

  6. : : Annelli Furmark s 32–35

    bob163s32

    I ett läge där den självbiografiska seriegenren verkade ha gått i stå i Sverige kom hon som en frisk fläkt från de mer nordliga regionerna i vårt land. Som många andra av dagens aktiva serieskapare utgår hon oftast från sig själv och sina egna upplevelser, men hennes serier är befriande i sin avsaknad av det »gnäll« som ibland kan utmärka den här genren. B&B tog sig ett snack med serieskaparen bakom bland annat albumet »Labyrinterna och andra serier«.

  7. : : Avigserier s 36–38

    bob163s36

    Amatörserier granskas och bedöms

  8. : : Philip Hauglin s 40–41

    bob163s40

    Philip Hauglin debuterte i fjor sommer som serieskaper i et av Norges største tegneserieblad, Nemi. Serien sto til laud som hovedfag ved Håndverk- og kunstindustriskolen.

  9. : : I Stället s 42–43

    bob163s42

    Svensk serietidningsutgivning bevakad

  10. : : Förenigsliv s 44–45

    På gång i våra serieföreningar

  11. : : Kontact s 46

    bob163s46

    Brev och frågor från våra läsare

  12. : : Recensioner s 48–56

    bob163s48

    Svenska album recenseras

  13. : : Anmeldelser s 57–58

    bob163s57

    Norskspråklige utgivelser dissekeres

  14. : : serie s 60–61

  15. : : Nyheter s 62–81

    bob163s62

    Nyheter från världens alla hörn

Bild & Bubbla

Comments are closed.