Seriefrämjandet
Bild & Bubbla nr 181 – Tony & Maria Cronstam (B&B nr 4/2009)

Bild & Bubbla. Tony & Maria Cronstam omslagFinns att köpa i serieaffären.se

I detta nummer av Bild & Bubbla möter vi serieskaparna Maria och Tony Cronstam (»Elvis«) som berättar om sitt arbete samt delar med sig av skisser och teckningar i en omfattande bildsektion. Här presenteras även en artikel om den nya vågen av tyska serieromaner – kompletterad med en självbiografisk serie av tysken Mawil, intervjuer med såväl Arja Kajermo (skaparen bakom »Tuula« i DN) som Joanna Hellgren (som gjort »Frances«, omtalad ny serieroman), en artikel om den japanska genren Yaoi/Shonen ai (pojkärlek för kvinnliga läsare), ett seriereportage från den italienska seriefestivalen Crack! med mera.

Ovanstående information är hämtad från förlagens beskrivning av boken.

Innehållsförteckning

  1. : : Grafiska haikudikter s 7

    bob181s7

    När jag blev vald till ordförande för Seriefrämjandet 1997 rådde på många håll ett stort mörker vad gällde serier i Sverige. Ett antal förlag pratade om nedläggning, Bonnier Carlsen sålde ut hela sitt lager eftersom de skulle sluta ge ut serier, serietidningarnas upplagor befann sig i fritt fall osv. Ett av de områden som verkligen såg ut att vara dödsdömda var svenska strippserier. Visst, vi hade DN:s inspirerade gästserieavdelning som under Nisse Larssons kärleksfulla omvårdnad hade gett oss både »Ensamma mamman« och »Assar«, men på det stora hela verkade alla överens om att det bara var att lämna »walk over« till de traditionella amerikanska strippserierna. Idag skriver vi 2009 och det är en helt annan värld vi lever i. För konstarten tecknade serier har det varit ett hektiskt (drygt) decennium och serierna mår idag bra, såväl nationellt som internationellt. Det var det nog ganska många som ändå hoppades på, hur mörkt det än såg ut mot slutet av 90-talet. Att den svenska strippserien skulle få leva och frodas var det nog färre som vågade tro. Men så är det. Idag drivs en hel del på av de tre populäraste strippserierna: »Hälge«, »Rocky» och »Elvis«, som går i ett stort antal dagstidningar, utkommer med samlingsvolymer flera gånger om året, har egna tidningar etc. I detta nummer fokuserar vi, som du säkert redan lagt märke till, på just Maria och Tony Cronstams »Elvis«, med omslag, intervju och skiss-sektion. Att göra en seriestripp är bland det svåraste en serieskapare kan ge sig på. Det begränsade formatet gör att liknelser med japansk haikudiktning inte känns långsökta. Trots det finns det idag en förnyad tilltro till strippformen som gör att det dyker upp nya projekt hela tiden. De som nått längst är troligtvis Malin Biller med »Biller« och Max Gustafsson med »Samir«, båda aktuella med nya samlingsvolymer, men det finns en hel del bubblare på listan. Lägg därtill Mobikk, ett nytt svenskt initiativ för att föra in serierna i våra mobiltelefoner, och därmed finna nya läsare och nya möjligheter för svenska serieskapare att försörja sig. Den svenska strippserien lever!

  2. : : Urhunden 2009 – Pirinen, Sacco och Lööf prisade s 8–11

    bob181s8

    Seriefrämjandet delar varje år ut de eftertraktade Urhundenplaketterna, och 2009 gick de till tre mycket värdiga pristagare; tre serieskapare som hållit på länge och alla på sitt sätt påverkat och berört sina läsare.

  3. : : Mocca 2009 s 12–13

    bob181s12

    En av de mer intressanta seriefestivalerna i USA kallas Mocca, döpt efter seriemuseet Museum of Comic and Cartoon Art, som också står bakom festivalen. Mocca går av stapeln i New York i juni varje år, och fungerar i praktiken som en större version av vårt eget svenska SPX.

  4. : : Mazzucchellis nya mästerverk »Asterios Polyp« s 14–17

    bob181s14

    David Mazzucchelli är en av de mer mytomspunna serieskaparna i världen. Efter hyllade storverk som »Batman: Year One«, »Stad av glas« och den alternativa tidningen Rubber Blanket har det varit tyst om honom ganska länge. Nu är han tillbaka med »Asterios Polyp«.

  5. : : Dansk Tegneserieråd ska öka kunskapen om seriekultur s 18–20

    bob181s18

    I Sverige har Seriefrämjandet och Svenska Serieakademin sedan 1960-talet varit nav kring vilka ett idogt arbete för att höja statusen på konstarten tecknade serier fokuserats.  I Danmark har föreningar, tidningar etc. avlöst varandra, men man har saknat en samlande kraft. Nu har dock Dansk Tegneserieråd startats.

  6. : : Germanska serieromaner – den nya tyska vågen s 22–33

    bob181s22

    Under senare år har en ny generation tyska serieskapare börjat göra sig hörda med serieromaner, längre originalverk som trycks i bokform. Vi tar en titt på detta fenomen.

  7. : : Mawil muterar till Hitman II s 34–43

    bob181s34

    Den tyske serieskaparen Mawil berättar ofta med utgångspunkt från sig själv och sitt eget liv. Här får vi följa med in i hans upplevelser av dataspelet Hitman II.

  8. : : Arja Kajermo – underbar, underbetald serieskapare? s 44–51

    bob181s44

    I den svenska serieankdammen är Arja Kajermo en udda fågel. Född i Finland, länge verksam i Sverige och numera bosatt i Irland är hon mest känd för sin serie »Tuula«, om en finlandssvensk undersköterskas liv och leverne.

  9. : : Elvis – tango för två s 52–62

    bob181s52

    Serien »Elvis« har sakta men säkert arbetat sig in i den svenska folksjälen och återfinns numera på var och varannan kylskåpsdörr och anslagstavla.  Och detta trots att skaparna bakom serien, Tony och Maria Cronstam, ofta ägnar sig åt att provocera och tänja på gränserna för vad som är acceptabelt i en strippserie.

  10. : : Tony Cronstam – Skisser och teckningar s 63–86

    bob181s63

    Tony Cronstam har grävt i sitt arkiv och delar med sig av skisser, teckningar, seriesidor i olika stadier av färdigställande med mera, med mera.

  11. : : Joanna Hellgren – en fransk fläkt i den svenska seriekulturen s 88–95

    bob181s88

    Joanna Hellgren kom till synes från ingenstans och var helt plötsligt nominerad som en av de bästa serieskaparna i Frankrike – innan hon ens hade getts ut i Sverige. Bild & Bubbla passade på att sätta sig och prata en stund med denna nya röst i den svenska seriekulturen.

  12. : : Yaoi och shonen ai – romantik och sex i nygammal förpackning s 96–102

    bob181s96

    Serier om unga män som blir kära i varandra och har sex, tecknat och berättat av kvinnor för kvinnor. Kan det vara något? Tydligen, eftersom genrerna yaoi och shonen ai är populära, både i Japan och i västvärlden.

  13. : : Crack s 103–107

    bob181s104

    Johan Jergner-Ekervik har varit på seriefestivalen Crack i Italien och ger en utförlig rapport i serieform om vad som hände, vem som var där och hur man skall hitta.

  14. : : Bouncer s 108–109

    cover_print.indd

    Under 2008 utkom de första två delarna av »Bouncer«, något så ovanligt som en europeisk västernserie i påkostat albumformat.

  15. : : Gängkrig 145 s 110–111

    bob181s110

    Om ett blodigt gängkrig i ett vintrigt Stockholm handlar »Gängkrig 145«, romanförfattaren Jens Lapidus debut i seriegenren och samtidigt en bekräftelse på tecknaren Peter Bergtings obestridliga talang som serieskapare.

  16. : : Historieboken s 112–113

    bob181s112

    För 40 år sedan publicerades en ambitiös marxistisk tolkning av Europas och Afrikas förflutna. Idag har verket blivit en del av nutidshistorien.

  17. : : Numret 73304-23-4153-6-96-8 s 114–115

    bob181s114

    Matematikern och mörkermannen Thomas Ott visar oss vägen in i en tyst värld av glidande gråtoner. Men egentligen finns där förstås inget annat än svart eller vitt. Eller hur var det nu egentligen?

  18. : : Refricater s 116

    bob181s116

    Christer Järeslätts unika fotoprojekt tillsammans med svenska serietecknare har dykt upp lite varstans – på utställning, i Bild & Bubbla och nu i bokform.

  19. : : den gamla sågen är tillbaka s 117–119

    bob181s117

    Svenska amatörserietidningar granskas och bedöms, denna gång ganska hårt då recensenten fann många insända alster undermåliga.

Bild & Bubbla

Comments are closed.