Seriefrämjandet
Bild & Bubbla nr 184 – Art Spiegelmans MAUS (B&B nr 3/2010)

Bild & Bubbla. Art Spiegelmans MAUS; tolkningar omslagFinns att köpa i serieaffären.se

Bild & Bubbla nr 184. I detta nummer sätter vi fokus på amerikanen Art Spiegelmans serieroman Maus, med artiklar, essäer och analyser samt inte minst en omfattande bildsektion med specialgjorda serier av nordiska skapare som låtit sig inspireras av detta banbrytande storverk. Vi erbjuder dessutom en intervju med svenska Sara Granér (Det är bara lite AIDS), en artikel om den klassiska svenska serien Spara och Slösa, en intervju med den egensinnige norske skaparen Bendik Kaltenborn med mera.

Ovanstående information är hämtad från förlagens beskrivning av boken.

Innehållsförteckning

  1. : : Maus! s 7

    bob184s7

    När vi diskuterade ett specialnummer av Bild & Bubbla med fokus på ett enda verk, var valet aldrig särdeles svårt. Visst, vi resonerade om and­ra inflytelserika serier som »Snobben«, »Socker-Conny«, »Kalle & Hobbe«, »Persepolis« med flera – men ingen kom ens i närheten av att kännas så rätt, så intressant som just »Maus«. För ett antal år sedan publicerade den amerikanska tidskriften The Comics Journal en artikel om hur man skulle agera för att lansera serierelaterade projekt i miljöer som inte är vana vid, och kanske inte ens övermåttan positivt inställda till, denna konstform. Det grundläggande rådet var: »Nämn ALLTID Maus!« Det är nämligen något med Spiegelmans verk som gör att det går hem i alla kretsar, och det handlar inte bara om att serien tar upp »viktiga« ämnen. Det finns gott om mediokra och lättförglömliga serier som handlar om Förintelsen och andra likaledes angelägna teman. Ämnesvalet är en del av förklaringen, men långt ifrån det enda. Före »Maus« ägnade Spiegelman sig åt ett experimenterande med serieformen som utgjorde spjutspetsen i den tidens serieavantgarde. När han skulle göra »Maus« valde han dock en ytterst traditionell visuell form och valde dessutom att använda ikoniska fabeldjur – ett berättartekniskt knep med traditioner tillbaka åtminstone till antikens Grekland; allt för att han ville att historien skulle nå så många som möjligt. Denna strategi gick helt tydligt hem, och för många var läsningen av »Maus« en ögonöppnare, ett bevis på vad man kan göra med tecknade serier. Vi har valt att belysa den på svenska nyligen nyutkomna »Maus« ur ett antal olika synvinklar. Mest omfattande, och iögonfallande, är naturligtvis bildsektionen med tolkningar, kommentarer, pastischer och så vidare – i serieform. Men detta nummer innehåller även en presentation av Spiegelman själv, analyser av »Maus« med mera. Vi gör inte anspråk på att lägga det sista ordet till debatten om »Maus«, den lär pågå länge, men vi hoppas att vi med detta nummer av Bild & Bubbla återuppväcker intresset för detta, ett av vår konstarts mest omtalade, omdebatterade och kritikerrosade verk.

  2. : : Mannen som skapade Modesty Blaise s 8–11

    bob184s8

    I början av maj nåddes vi av beskedet att Modesty Blaises skapare Peter O’Donnell hade somnat in, 90 år gammal.

  3. : : Agent med rätt att representera s 12–17

    bob184s12

    Eva Fagerstedt är en agent som företräder unga svenska serieskapare såväl nationellt och internationellt.

  4. : : Bokbordet: Komiks.dk 2010 s 20–21

    bob184s20

    Seriefestivalen Komiks.dk hålls vartannat år i Köpenhamn och ger en inblick i utgivningen i broderlandet Danmark.

  5. : : Manga är barnporr s 22–25

    bob184s22

    Den mest omtalade händelsen i seriesverige under 2010 är den dom som avkunnades mot översättaren och mangakännaren Simon Lundström.

  6. : : »Framtiden för serierna ligger i deras förflutna«– Art Spiegelman och »Maus« s 28–35

    bob184s28

    Art Spiegelman är en av de mest inflytelserika serieskaparna i vår tid. Detta till trots har han inte gjort så mycket serier.

  7. : : XXXXX – Förintelsen i tecknade serier s 36–39

    bob184s36

    Förintelsen är kanske inte det första ämne man kopplar samman med serier, men det finns en hel del skildringar av detta folkmord, förutom »Maus«.

  8. : : Historien om det vidgade litteraturbegreppet s 40–41

    bob184s40

    Gymnasieläraren Kristina Rudbjer funderar kring hur hon har burit med sig »Maus« genom livet.

  9. : : Möss och människor – analys av djurfigurernas funktion och maskernas symbolik i »Maus« s 42–47

    bob184s42

    Finns nyckeln till gåtan om storheten i Spiegelmans tvådelade serieroman »Maus« hos djurfigurerna?

  10. : : Tecknarglamour – kladd, kaos, ordning & original hos Sara Granér s 48–51

    bob184s48

    Sara Granér är en av de senaste årens starkaste lysande kometer på den svenska seriehimlen. Vi har besökt hennes ateljé.

  11. : : »Så straffas de lata av Ödet!« – ideal och stereotyper i »Spara och Slösa« s 52–59

    bob184s52

    Barntidningen Lyckoslanten innehöll inte bara uppmaningar till sparande utan också pekpinneaktiga serier som »Spara och Slösa«.

  12. : : Serie s 60–61

    bob184s60

    Serieskaparna Johan Jergner Ekervik och Jakob Xxxxx funderar här kring Spiegelmans »Maus« – och gör det i serieform.

  13. : : Maus s 63–86

    bob184s63

    I huvudsak svenska serietecknare har gjort tolkningar av en av världens mest inflytelserika och berömda serier.

  14. : : Bendiks värld – konst, kultur och … serier s 88–97

    bob184s88

    Som tonåring föredrog han muskulöst ultravåld. Nu visar Bendik Kaltenborn själv musklerna med absurda serier, animationer och bildkonst.

  15. Yaoi-manga – av kvinnor, för kvinnor, om män som älskar män s 98–103

    bob184s98

    Trots att Yaoi-manga berättar om manlig homosexuell kärlek har de framför allt kvinnliga läsare, vilket gett upphov till kritik såväl som feministiska analyser.

  16. : : Ankomsten s 104–105

    bob184s104

    Shaun Tans bok »Ankomsten« är en udda fågel: en ordlös serie som blandar saga och realism till en alldeles egen verklighet.

  17. : : Fiskarna i havet s 106–107

    bob184s106

    Furmark målar lågmälda akvareller med skärgårdsmotiv och berättar om hur livet kan te sig på folkhögskola. Men politiskt, det är det.

  18. : : Inkalen s 108–109

    bob184s108

    Ett nytt förlag på den svenska marknaden debuterar med en gigantisk utgåva av en hyllad klassiker från 80-talet.

  19. : : Isvandraren s 110–111

    bob184s110

    Förlaget Epix, som var med o matt introducera manga i Sverige, kommer nu med ett verk av den internationellt prisbelönte serieskaparen Jirô Taniguchi.

  20. : : Jag är ditt fan in i döden s 112–113

    bob184s112

    Somliga samlar på föremål som Robert Smith rört vid som vore de reliker. Coco Moodysson berättar om den ensammaste kärleken i världen.

  21. : : Feminism, sexism och sjöstjärnor s 115–119

    bob184s115

    Svenska amatörserietindingar från den senaste tiden granskas,bedöms och diskuteras.

Bild & Bubbla

Comments are closed.