Seriefrämjandet
Bild & Bubbla nr 199 – (B&B nr 2/2014)

B&B-199-omslag-638x638Finns att köpa i serieaffären.se

Bild & Bubbla 199 handlar om svenska barnserier, med intervju med Joakim Gunnarsson och Johanna Kristiansson, skaparna bakom succén »Katten Nils«. Dessutom intervju med Johan Wanloo om hans nya serie »Kapten Klara«. Bildbilagan i detta nummer innehåller presentationer av några av det senaste decenniets svenska barnserier. Utöver detta blir det bland annat diskussion om serieteori och serieforskning.

Innehållsförteckning

  1. : : Behovet av bra barnserier s 7

    bob196s7

    Serietidningen Bamse spelade en stor roll för att jag lärde mig läsa. Jag blev så irriterad på att mina föräldrar förstod vad seriefigurerna sa men inte jag att jag gav mig katten på att jag också skulle kunna dechiffrera de där krumelurerna och förstå. Jag hade tur. Tidningen Bamse startades 1973, när jag var fem år och precis i målgruppen. Och mina föräldrar förstod betydelsen av läsglädje och prenumererade tidigt på både Bamse och Kalle Anka & C:o till mig. När jag växte ifrån Bamse gick jag över till att läsa »Tintins äventyr«, »Spirous äventyr«, »Asterix«, »Lucky Luke« och så vidare. Återigen hade jag tur. Dels växte jag upp under 70-talet då utgivningen av dessa klassiska fransk-belgiska humoristiska äventyrsserier formligen exploderade, dels var bibliotekarierna på mitt lokala bibliotek positivt inställda (något som inte alls var givet på 70-talet) och köpte in dessa seriealbum i stora mängder. Idag är det svårare. Visst, Bamse ges fortfarande ut, men i övrigt är det långt mellan bra barnserier på den svenska seriemarknaden. Samtidigt som vi är en ledande nation vad gäller bilderböcker för barn produceras det förvånansvärt lite svenska barnserier. Vad gäller översättningar uppstår många serietidningar idag som kortvariga spin-offs till populära TVserier eller datorspel och innehåller snabbt producerade produkter utan själ. Om vi inte har bra serier som appellerar till en yngre publik kommer vi inte heller att ha äldre läsare och skapare av serier i Sverige i framtiden, och konstformen riskerar att marginaliseras. Det var av denna anledning som Seriefrämjandet instiftade specialpriset Unghunden 1994 för insatser för barn- och ungdomsserier, och därför startades även barn och ungdomsseriefestivalen I Seriernas Värld 2001. Det är också anledningen till att vi har temat barnserier i detta nummer av Bild & Bubbla. Vi har intervjuer med skaparna bakom serierna »Katten Nils« och »Kapten Klara«, en essä av förläggaren Rolf Classon om satsningen på underförlaget Kartago Junior, samt inte minst en bildbilaga som presenterar svenska barnserier som ges ut idag. Jag hoppas detta inspirerar och att det ges ut många fler bra barnserier, svenska och utländska i Sverige i framtiden.

  2. : : Redaktionen läser s 8–9

    BoB199s8

    Vi tittar in bakom kulisserna för att få reda på vad medlemmarna i redaktionen läser just i detta nu.

  3. : : Cobolt – ett nygammalt förlag s 10–13

    BoB199s10

    Cobolt är ett danskt förlag som ger ut fransk-belgiska serier i det klassiska albumformatet. Nu satsar de på att även ge ut serieböcker på svenska.

  4. : : Nordiska antologier på den internationella marknaden s 14–19

    BoB199s14

    De nordiska ländernas seriekulturer är förhållandevis små men detta har inte hindrat att det, framför allt de senaste åren, har satsats en hel del på att lansera dem utomlands.

  5. : : Fantomens nya svenska giv s 20–23

    BoB199s20

    Fyra nya originalserier har fått premiär i Sveriges största äventyrstidning Fantomen på senare tid. Bild & Bubbla har tagit en pratstund med Fantomen-redaktionen om de svenska nysatsningarna.

  6. : : Agerings, Sanatorium och Placebo s 24–27

    BoB199s24

    Vi satte oss ner för ett samtal med förläggarna Viktor Agering (Agerings) och Jens Andersson (Sanatorium) om deras nystartade förlag Placebo Press.

  7. : : En personlig betraktelse över fenomenet tecknade serier för barn s 28–29

    BoB199s28

    Ett förlag som ligger i framkant på den nya trenden av att ge ut barnserier är Kartago, som startat Kartago Junior, specifikt för att ge ut barnserier. Förläggaren Rolf Classon funderar.

  8. : : Jijé – den bortglömde pionjären s 30–45

    BoB199s30

    Jijé, Joseph Gillain, är en av de stora, om inte den största influensen för hela den fransk-belgiska seriekulturen. Från 1930-talet ända in på 1970-talet var han stilbildande men är dock inte lika känd idag som många av hans lärjungar.

  9. : : Konstarten serier – scenisk framställning i tecknade serier s 46–53

    BoB199s46

    Hur fungerar serier, egentligen? Och vad är skillnaden mellan serier, bilderböcker och teater? Serieförfattaren och teoretikern Magnus Knutsson funderar.

  10. : : Katten Nils & C:o – intervju med Joakim Gunnarsson och Johanna Kristiansson s 54–62

    BoB199s54

    Bild & bubbla har suttit ner till en diskussion med skaparna bakom serien »Katten Nils«, som är på väg att bli den nya stora svenska barnserien.

  11. : : Svenska Barnserier s 63–87

    BoB199s63

    Det finns ett nyvaknat intresse för inhemsk produktion av barnserier i Sverige, och i denna bilaga presenteras ett antal svenska serier för barn, som är aktuella just nu.

  12. : : Kapten Klara klarar biffen – intervju med Johan Wanloo s 88–93

    BoB199s88

    Johan Wanloo har jobbat för de flesta tidningar och förlag, men med serien »Kapten Klara« har han brutit ny mark genom att skapa en serie riktad till barn.

  13. : : Iskall kvinnosyn – hur kvinnors död driver superhjälteserier s 94–99

    BoB199s94

    I denna artikel undersöker författaren hur den manliga dominansen bland skapare och läsare av superhjälteserier har tagit sig uttryck i att kvinnliga figurer torteras och dödas för att manliga hjältar ska kunna utvecklas.

  14. : : Hundra år i samma klass – intervju med Mats Källblad s 100–105

    BoB199s100

    Mats Källblad har haft en lång karriär i seriekonstens tjänst och är nu aktuell med den nya serieboken »100 år i samma klass«.

  15. : : Fridas resor s 106–107

    BoB199s106

    Genom att berätta om sin oroliga tid som tonårsmodell på ett lättsamt men finstämt sätt bjuder Frida Ulvegren på en personlig och annorlunda skildring av övergången från barndomen till vuxenlivet.

  16. : : Antologi Tago volym ett s 108–111

    Tenggren_V11.indd

    Gamla förläggarfarbrorn Rolf Classon tar sig an det tidlösa antologiformatet för att på ett nytt sätt spegla den moderna svenska seriefloran. Fast särskilt »nytt« blir det ändå inte.

  17. : : Rymma hem s 112–113

    BoB199s110

    Eva Björkstrand målar upp en säregen sagovärld, där den förrädiska sötheten i teckningarna snabbt visar sig dölja en dyster berättelse om en smärtsam identitetskris.

  18. : : Från fantasyepos till slapstick s 114–117

    BoB199s114

    Så var det dags igen att ta en titt på avigserierna, fanzinen, våra upp-and-commings och hintar om vad tecknare vill berätta i Sveriges indie-seriebransch.

  19. : : Gare du Nord 2014 s 118–119

    BoB199s118

    Seriefrämjandet har åkt till Europas största seriefestival i franska Angoulême i mer än tio år. Under 2014 satsades det extra mycket på att lyfta fram och informera om den svenska seriekulturen.

Bild & Bubbla

Comments are closed.