Det finns gott om serieförfattare som vill arbeta med film eller TV. James Robinson, Daniel Clowes och Neil Gaiman är bara några av dem som nyligen provat lyckan med rörliga bilder. Film- och TV-dramatiker som gått över till att skriva serier är desto ovanligare, inte helt förvånande med tanke på den status seriemediet i allmänhet har haft. Undantag har naturligtvis funnits – Jeph Loeb började sin bana med att skriva TVserier som »Teen Wolf« på 80-talet, men har idag blivit en fanfavorit i superhjältegenren. På senare år har även Kevin Smith (kultregissören bakom »Clerks« och »Chasing Amy«) och David Goyer (långfilmsförfattare som snart är aktuell med »Batman Begins«) rönt stora framgångar hos Marvel och DC.
Nu verkar det som om de större serieförlagen har fått blodad tand. Aldrig tidigare tycks så många uppburna TV-författare ha anlitats för att skriva serier: Allan Heinberg, manusförfattare på kultserien »O.C.«, är aktuell med Avengers-spinoffen Young Avengers för Marvel. Brad Meltzer, prosa- och TV-författare som bland annat skapat TV-serien »Jack and Bobby« har skrivit Green Arrow och höstens storsäljare Identity Crisis för DC. J. Michael Straczynski , skaparen av »Babylon 5«, är fast författare på Amazing Spider-Man och Supreme Power för Marvel och Rising Stars hos Top Cow/Image.
Joss Whedon, skaparen av de populära TV-serierna »Buffy och vampyrerna« och »Angel«, skriver idag Astonishing X-Men för Marvel. Chris Gage, författare på »Law & Order«, kommer ut med miniserien Deadshot på DC nästa år, med Batmans fiende Prickskytten i huvudrollen. Britten Si Spencer, som skrivit för engelska »Eastenders« och Neil Gaimans TV-fantasy »Neverwhere«, samarbetar i dag med Gaiman på DC:s Books of Magick.
Marvel och DC vänder sig allt oftare aktivt till TV-världen för att hitta nya förmågor. I en artikel i Seattle Times är DC-redaktören Dan Didio och hans Marvel-kollega Joe Quesada överens om att branschen är idag är full av folk som har växt upp med Dark Knight och Watchmen och som inte vill något hellre än att skriva om sina ungdomshjältar. »Det är inte det att vi behöver pengarna«, intygar Allan Heinberg. »Det här är bara något som många av oss vill göra.« Kanske är det dags även för svenska serieförlag att haka på trenden? Vad sägs om Peter Birro på »Fantomen« eller Hans Rosenfeldt på »Bamse«?