Från torsdagen den 24/11 till lördagen den 26/11 pågick Göteborgs seriefestival på kulturhuset Blå Stället. Till aktiviteterna hörde bland annat föreläsningar, teckningsbattle och försäljning av tecknade serier.
Jag hann precis dit för att se lördagens paneldebatt och få några korta intervjuer med serieskapare på plats.
Paneldebatt om onlineserier
Paneldebatten handlade om onlineserier och leddes av Oscar Hjelmgren (”De kom från rymdens mörker”) som intervjuade Max Gustafson (”Samir”) och Jan Kustfält (”Biff Zongo”), som förutom att teckna också sitter med i styrelsen för Seriefrämjandets lokalavdelning i Göteborg.
”Fördelen med onlineserier är den omedelbara uppskattningen”, sa Gustafson. ”Vill man göra en satir på dagens nyhet kan man få den publicerad samma dag och sedan genast få kommentarer från läsarna”. Den stora nackdelen är dock att det är svårt att ta betalt. ”Därför använder jag onlineserier mest som reklam för att synas och få fler betalda jobb”, säger Gustafson.
Onlineserier kan vara vägen till publicering
Ett annat sätt att använda onlineserier är att gå bakvägen och först publicera online för att senare samla serierna i ett album. Detta gjorde Jan Kustfält som samlade sina favoritstrippar som han publicerat online i ett album till Small Press Expo (SPX) tidigare i år.
Internetportal med serier fallerade
Gustafson gjorde också ett försök att samla flera tecknare under samma internetportal för att på så vis skapa ett större intresse för serierna.
”Det blev dock för tidskrävande”, säger Gustafson. ”För att få det att fungera behövs en heltidsanställd som enbart sysslar med att jaga tecknarna och som nätverkar och marknadsför hemsidan”, fortsätter han.
Serier om prostitution av Tinet Elmgren
Vid ett av utställningsborden träffar jag Tinet Elmgren, som är på tillfälligt besök i Sverige, då hon numera bor i Berlin. Hon säljer sitt massiva album ”Eva – Asbestshjärtan” från år 2009 på festivalen, utgiven av Epix förlag.
”Det är en våldsam historia om en prostituerad som hamnar i kniviga situationer”, berättar Elmgren. Vid samma bord ligger även serien ”Drivgods” som Elmgren gett ut via sitt egna förlag.
”’Drivgods’ handlar om en tonårig tjej som hamnar i en annan värld, och jag har arbetat med den sedan jag var 15 år”, säger Elmgren och påpekar att hon fyllde 30 tidigare i år.
Svenska Superserier fanns på plats
Serietidningen Svenska Superserier har också ett bord på festivalen. Det är en tidning som getts ut under några år och som nu är uppe i nummer 13.
”Varje nummer görs av flera olika tecknare och serierna består till större delen av kortare avslutade historier om superhjältar, skrivna av svenska tecknare”, berättar Johan Ragnarsson som anslöt sig till serietidningen från och med nummer 12. Ragnarsson säljer även sitt egensnickrade album kallat ”Berättelser från trakten” som han arbetar på tillsammans med sin bror Anders Ragnarsson.
Science fiction av Sebastian Ericson
Sebastian Ericson är en annan aspirerande tecknare som står bakom seriealster som ”Kaffe och Onda spiraler” och ”Nitar och Neon”. Med sina serier vill han beskriva utanförskap i en science fiction och äventyrsmiljö. Han är självlärd och har utkommit med ett flertal fanzin som finns utspridda på olika bibliotek i Göteborg.
Kontorsarbetare pratar med moln
Slutligen träffar jag Jenny Sörensen som gjort serien ”Black Tie White Noise” som är en del av serieantologin ”7 oktober” från Högskolan i Gävle och som vann folkets pris på årets SPX. Den handlar om en kontorsarbetare som börjar prata med ett moln.
Vill du veta mer? Klicka på länkarna nedan!