Metoden med kollage är skör och slumpartad och det passar Strindbergs pjäs ”Ett drömspel” och manifestet ”Liten katekes för underklassen”, som jag ville göra serie på. Skär man på ett ställe i mönstret raseras det på ett annat håll. Bryggorna som håller uppe något kan se ut att vara överflödiga tills de skärs bort och mönstret faller. Det går inte att skissa. Man måste jobba med en dubbel blick och se både hålet och ytan. Med svåra mönster ställs man inför alternativen att komplicera bilden men riskera att pappret går sönder, eller nöja sig med en halvbra bild som är hel.
Ju längre jag jobbat med Strindberg, desto mindre förstår jag honom. Han är så velig, ibland tycker han det ena och ibland det andra. Efter en tids luskande i vad han egentligen tycker och vad jag egentligen tycker om honom, blev jag sur och trött på att försöka förstå gnälliga män. Så jag gjorde en serie om mig och om att rita Strindberg klockan fyra på natten istället.
Matilda Ruta
Matilda Ruta är född 1982 i Stockholm, där hon också är verksam. Ruta är känd för sina illustrationer för stora varumärken, hotellkedjor, små band och teatrar. Hon är förutom serietecknare också bildredaktör för den anarkistiska tidningen Brand, startad redan 1898, och jobbar med Sveriges Radios barnkanal. Ruta har gjort två serienoveller som upplysningsmaterial om våldtäkt på uppdrag av Nationell kvinnofrid som delas ut gratis.
Mer av Matilda Ruta
- ”Tummelisa eller Den andra vildmarken”, Kolik, Sverige 2011
- ”Världens sämsta sommar”, Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK), Uppsala universitet, Sverige 2010
- ”Det var den första helgen i juni”, Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK), Uppsala universitet, Sverige 2009