C’est Bon Anthology Vol. 23: All Saints
25 november 2014 av Erik Sundblom BöckerI ”All Saints” visar Marcel Ruijters att nyskapade seriekonst kan vara medeltidsinfluerad seriekonst. På sitt personliga, humoristiska vis återupplivar han stilsäkert den medeltida kristendomens bildspråk och mytologi i en säregen och fartfylld samling moderna serienoveller.
Att medeltidens kristna föreställningsvärld och bildkonst nu återupplivas i modern serieform är oväntat, men egentligen alldeles rimligt. Hundratals år innan den påstått första seriefiguren The Yellow Kid pratade genom ord skrivna på skjortan använde sig katolska bildkonstnärer av pratbubblor, eller i varje fall av pratbubblornas föregångare pratskriftrullarna. Detta serieliknande estetiska grepp vittnar om att man redan då insåg att de fantasifulla religiösa historierna lämpade sig för att berättas på ett slagkraftigt och färgstarkt sätt. I och med pratskriftullarnas uppkomst kan man säga att medeltidens kristna bildberättare tog det första, revolutionerande steget i riktning mot den konstnärliga uttrycksform som Marcel Ruijters på 2000-talet äntligen har utvecklat till fulländning – kristna mytologiska berättelser i vältecknad, livfull serieform.
Den kreative, nederländske serieskaparen har insett den medeltida föreställningsvärldens outnyttjade potential som modernt serieuniversum. Den mustiga, morbida mytologin och dess fantasifullt konkretiserade, dramatiska kamp mellan gott och ont passar ju perfekt i serieteckningarnas uttrycksfulla skepnad. Ruijters visar att seriemediet är ett perfekt forum för de färgstarka varelserna från den medeltida kristendomens obehagliga mytbildning. Djävulen, Gud, döden (i form av skelettfigurer), helgonen och de bisarra nidbilderna av de galna kättarna – alla är de ju som gjorda för att bli roliga seriefigurer! Att Ruijters väcker liv i den utdöda berättelsegenren helgonmyter på detta förtjusande sätt är inget mindre en genial, uppfriskande kulturgärning.
Resultatet av Ruijters kreativa serietolkande presenteras alltså i ”All saints”. Seriealbumet är nummer 23 av den svenskutgivna men engelskspråkiga C’est Bon Anthology, vars utgivning har stöpts om på så sätt att vartannat nummer numera är en inbunden monografi med en särskild serieskapare. Marcel Ruijters är först ut i det stiliga monografiformatet och han fyller ut det med den äran när han bjuder på sina säregna helgonberättelser. Han berättar i en rad noveller om tappra medeltidsnunnor som utgör ensamma representanter för godhet i en värld full av ondska. De flesta av serienovellerna handlar om enskilda nunnors häpnadsväckande och storslagna väg till helgonförklaring. Vi får följa deras stenhårda strider för den rätta tron och mot Djävulen, döden, vildmännen och kättarna.
När det gäller de intelligenta men ondskefulla kättarna använder sig Ruijters av små, groteska blemmyae-figurer, människovarelserna utan huvud som antikens och medeltidens européer trodde levde i den ociviliserade världen. Den underbara detaljrikedomen i Ruijters seriekonst syns exempelvis i hur en av kättarnas diaboliskt antikristliga uppfinningar är Rubiks kub. Även de oerhört lakoniska pratskriftrullarna är ofta subtilt anakronistiska, exempelvis genom modern onomatopoesi. Annars är de dock korrekt skrivna på latin. Exempelvis utropar Satan, när han av nunnan Sceptica blir påkommen i sina ondskefulla planer, naturligtvis ”Excrementio”.
Pratskriftrullarna är bara en detalj i hur Ruijters på ett mycket ambitiöst och stiligt sätt skapar en lätt uppdaterad version av den medeltida kyrkans bildkonst. Hans fartfyllda tolkning av helgonmytologin är ironisk och humoristisk, men det rör sig för den skull inte bara om simpelt tramsande utan om ett mycket väl genomfört konstnärligt bildprojekt. Han har respektfullt behållit bildspråkets karakteristiska kantighet och dess ikoniska stelhet, men har mjuknat upp det med sina moderna, slipade tuschlinjer. Resultatet är en uttrycksfull, komisk och mycket snygg 2000-talsversion av den kristna medeltidskonsten. Med finurlig uppfinningsrikedom och skaparglädje gör Ruijters den fantasieggande mytologin till sin egen, konstnärliga lekplats.
”All Saints” är en verklig fröjd att läsa. Jag finner hela tiden mig själv försvarslöst fnissande när jag läser det. Jag är djupt imponerad av Marcel Ruijters stora fantasifullhet. Jag är fängslad av hans vansinnigt snygga, intelligenta och roliga serier och djupt fascinerad av hur otroligt underhållande och intressanta de medeltida helgonmyterna blir i denna vildsinta serieskapares omsorgsfullt genomarbetade och alldeles briljanta tappning.