Generic filters
Exact matches only

Movement Drawings

Fanzin

Av: Olika skapare
Omfång: 65 sidor
Format: A5
Pris: Uppgift saknas
Kontakt: Uppgift saknas
Hemsida: Uppgift saknas

MovemenMovement_inlaga1t Drawings framstår utan tvekan som årets konstnärligt intressantaste och kanske även estetiskt mest utmanande fanzin. Det som presenteras till läsaren är ett slutprodukt på ett sällsynt experimentellt projekt: Tre dansare har mött fyra serietecknare i en dansstudio vid upprepade tillfällen. Av dessa möten har i slutändan uppstått tolv “koreografiskt tecknade” serier, varav fyra publicerats i fanzinet. Hatten av där, blott för ambitionsnivån!

Att fånga dans och rörelse i bild är sannerligen inte det enklaste en serietecknare kan åta sig. De medverkande tecknarna tacklar utmaningen på olika sätt, alla med en personlig och mer eller mindre innovativ prägel – och som man kan förvänta sig, med aningen ojämna resultat.

Känslan av avant garde är genomgående i uttrycket, allra mest så i Camilla Boströms inledande, hyperabstrakta alster. Den kräver mycket av läsaren, men ger också en del i gengäld för den uppmärksamme. Den följande “skiss-sidan” hon gjort i skrapkartong (bild ovan) är min favorit i fanzinet – synd att inte den blivit till en hel serie.

Marcelo Romeros serie, där det är androider som står för de graciösa rörelserna, sticker ut med sin konkreta story och sina pratbubblor. Gott så, men det är en märkbart liten del av serien som är tillägnad att faktiskt skridra rörelse.

Movement_inlaga2Lina Brunhages bidrag skildrar i sin mycket konkreta anspråk personer som helt enkelt dansar i en dansstudio. Med hennes mustiga, noggranna penseldrag är resultatet klart behagligt att se på – dock hade bilderna behövt vara fler och mer sammanlänkade, för en mer filmisk skildring av rörelse som Brunhages konkreta stil förutsätter för att fungera i sammanhanget.

Movement_inlaga3Bäst balans mellan uttryck och innehåll har Johan Björkengrens avslutande serie (bild t.v.). Med ett mardrömskt känsloregister skildras här en fysisk sesekvens långt bortom studions trygga miljö – en kamp mellan liv och död, en rörelse från avgrunden till bergstoppen. Starkt.

Mellan alstren finns det som i slutändan kanske är dess främsta behållning – en mycket levandegörande dokumentation kring arbetsprocessen, med fina foton och fantastiska skisser. Här förenas dans och teckningskonst som allra mest intimt, och får läsaren närmast att känna sig personligen närvarande vid det sällsynta mötet ifråga.

Det är bara att beklaga att det inte finns några kontaktuppgifter att publicera för de som vill beställa Movement Drawings – annars hade jag gått ut med en stark rekommendation på den saken.

Henri Gylander