Med sina 40 år på nacken är Herman Hedning av Jonas Darnell en av de äldsta svenska serier som fortfarande produceras. Serien om den missanpassade stenåldersfiguren och hans vänner hade premiär som biserie i Fantomen nummer 1/1988 och blev snart ett populärt inslag i tidningen. 1998 fick Herman en egen tidning och peakade runt 2005 med en upplaga på 25 000 exemplar. När tidningen nu läggs ned säljer den 5 000–6 000 ex, vilket fortfarande är siffror som skulle anses vara rent otroliga för ett svenskt seriealbum.
Sista numret av tidningen (för den här gången) blev nummer 6/2018, och omslaget är passande nog en parafras på tavlan Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström. I tidningen antyder Jonas Darnell att han vill gå vidare med serien och serietidningen i egen regi. På hemsidan kom det strax före jul ny information om läget: Darnell övertar prenumerantregistret från Egmont och fortsätter med utgivningen. Han hintar också om en kommande ”bisarr” Kickstarter-kampanj där alla kan få vara med om att grunda ett nytt serieförlag. Bild & Bubbla följer utvecklingen med spänt intresse. Den svenska serietidningsmarknaden har länge varit statisk med tanke på Egmonts monopol och det ska därför bli intressant att se hur Darnell löser distributionen. Å andra sidan finns det numera helt andra marknadsförings- och säljkanaler än tidigare och smallpress-tidningar som Karl Kämpe och Seriemix har lyckats hitta en publik, om än i mindre utsträckning än vad de butiksdistribuerade serietidningarna gör.