Den 24 februari var det dags för Oscarsgala igen, och i år prisades två superhjältefilmer.
Priset för bästa animerade film gick till Spider-Man: Into the Spider-Verse, den första tecknade långfilmen med Spider-Man som fått bred biodistribution. Handlingen kretsar kring hur den unge Miles Morales kommer i kontakt med alternativa spindelsuperhjältar från Marvels multiversum. Minst en uppföljare ska vara på väg. Spider-Man: Into the Spider-Verse producerades av Sony och blir därmed den första filmen som producerats av någon annan än Disney att vinna denna Oscarskategori sedan 2011. Filmen tilldelades även en Golden Globe för nästa animerade film.
Black Panther var en av 2018 års största biosuccéer. Filmen om en afrikansk superhjälte som lever i ett gömt högteknologiskt samhälle blev med sina 1,34 miljarder dollar den mest inkomstbringande solosuperhjältefilmen någonsin och den nionde mest inkomstbringande filmen i historien. Kritikerna har genomgående gett filmen ett bra mottagande och den ses även som ett rejält kliv framåt för att bredda mångfalden i filmvärlden.
Under Oscarsgalan fick Ruth E. Carter pris för bästa kostym medan Hannah Beachler och Jay Hart fick pris för bästa scenografi. Av särskilt intresse för oss i Sverige var priset för bästa filmmusik, som gick till svensken Ludwig Göransson, som länge samarbetat med filmens regissör Ryan Coogler. Inför filmen reste Göransson till Senegal för att få inspiration och samarbeta med lokala musiker. Göransson försökte föreställa sig hur musiken skulle låta i ett afrikanskt land som aldrig koloniserats och haft mycket liten kontakt med omvärlden. Inspelningarna från Senegal mixades sedan ihop med symfoniorkester och syntar för att skapa en spännande musikalisk hybrid. Slutresultatet skiljer sig ganska markant från den pampiga musiken som annars dominerar superhjältegenren.
Utöver den instrumentrala filmmusiken (lyssna på Spotify) har Göransson även samarbetat med Kendrick Lamar kring ett mer r’n’n-orienterat soundtrackalbum (lyssna på Spotify). Parallellt med sitt arbete inom filmvärlden har Ludwig Göransson även skrivit och producerat musik åt HAIM och Childish Gambino.