Sök...
Generic filters
Exact matches only

Fakta

Smältverket Smältverket
Av: Jan Hoff
Omfång: 28 + 4 sidor
Format: A5
Språk: Svenska
Utgivningsland: Sverige
Klassifikation: Avantgarde
Kontakt: [email protected]

Smältverket

Fanzin

© Jan Hoff

Minns ni Vilda Västern? För inte så länge sedan (okej då, ganska länge sedan…) var det den självklara skådeplatsen för alla slags äventyrsberättelser, och kåbbåjsare och indianer spelade samma roll i det allmänna medvetandet som dataanimerade superhjältar gör idag. I seriernas värld pumpade italienare och fransoser ut strömmar av historier om ”le Far West”, som fortsatte vara populära ända tills en viss film vid namn Stjärnornas krig kom och ställde hela det popkulturella gemet på ända där i slutet av sjuttiotalet.

Jan Hoff minns Vilda Västern, och här levererar han en historia om två ryttare som anländer till en övergiven gruvstad för att leta efter några undangömda kistor med guld. Är det här ett utsnitt ur en längre historia om ryttarna och deras äventyr? Svårt att säga, men det händer egentligen inte särskilt mycket i det här fanzinet. Det pratas om en del rafflande händelser, men det är sånt som har hänt tidigare eller på annan plats.

Jag är svag för Jan Hoffs bilder, särskilt kombinationen av detaljerade, grundligt researchade bakgrunder och figurer tecknade ömsom realistiskt och ömsom cartoonigt. Allt är utfört med en nervös, underground-aktig linje som ger en egenartat skev stämning till den här trots allt traditionella äventyrshistorien.

Det mest fascinerande med den här utgåvan från Hoff är det blad med diskussionsfrågor som följer med som bilaga. Det innehåller frågor som ”skulle man kunna se de konflikter som förekommer i verket som speglingar av händelser i verkligheten?”, perfekta att diskutera kring i smågrupper. Är det här allvarligt menat som ett ”underlag för lektioner eller kurstillfällen” eller är det resultatet av ett postironiskt koncepttänk? Hur som helst, jag gillar’t. Skaffa det här fanzinet och dra igång en studiecirkel!

Ursprungligen publicerad i Bild & Bubbla nr 222 (1/2020). Texten återges med skribentens tillåtelse.