En mängd litteraturfestivaler och kulturevenemang har ställts in som en följd av coronaepidemin, vilket ger minskad exponering inte bara för kreatörer utan även för smalare kulturtidskrifter som Bild & Bubbla. Detta uppmärksammades i ett inslag i Kulturnytt i P1 den 6 april i år, där även Bild & Bubblas chefredaktör Fredrik Strömberg intervjuades om sina farhågor:
– Ja som kulturtidskrift så tappar man ju varje år ett stort antal prenumeranter, det är så det fungerar. Vi brukar ta igen det genom att vara på olika festivaler där man personligen kan nå ut. Nu när vi missar den chansen är risken att det blir en kräftgång i upplagan, intäkterna och möjligheten att nå nya läsaren tyvärr. (…) Jag hoppas väl att det kommer fram bättre digitala lösningar. Lösningar för att kommunicera ut att nya nummer finns, att man kan prenumerera, att man kan köpa och så vidare och att det kanske växer i takt med att det blir svårare att kommunicera fysiskt, i stora samlingar. För det finns ju en risk att det här kommer att pågå ett bra tag.
Siri Reuterstrand, ordförande i Sveriges kulturtidskrifter (FSK), fruktar också att personer som annars jobbar ideellt med kulturtidskrifter kanske inte har råd att göra det framöver.
Läs mer och lyssna på hela inslaget här.