Galago är en svensk serietidning som startades 1979. Den är sedan starten ett forum för nya/alternativa svenska serieskapare. Nuvarande ägare är Ordfront Förlag.
Hokus Pokus 5: Till skogens hjärta
I den femte boken om den lilla häxan Ida går Fabian Göranson till botten med häxhattens mysterium! Här möter vi hela klassen och läraren Greta Borg i ett rafflande skogsäventyr!
Det är bara en vecka kvar till sommarlovet. Greta Borg har ordnat en utflykt med övernattning i skogen för hela klassen. Först ska de gå upp till Sjövikens högsta punkt och titta på det stora flyttblock som kallas Stenbordet. På andra sidan berget ska det finnas ett vackert vattenfall, och på kvällen avslutas utflykten med korvgrillning och övernattning.
Ida och hennes bästis Ester är exalterade inför äventyret, precis som de flesta andra i klassen. Men några av barnen är oroliga. Det sägs att det finns några som bor i skogen, som kommer fram om natten. Några som inte vill bli störda. Och det ryktas om en mystisk plats som kallas Skogens hjärta.
Utflykten börjar bra, solen skiner och alla äter sin medhavda matsäck uppe vid Stenbordet. Men på vägen ner från berget börjar allt gå fel. Det vackra vattenfallet finns inte där det borde vara och ju mer de går runt i skogen och letar, desto mer går de vilse. Till råga på allt försvinner plötsligt Greta Borg!
Snart har den mysiga utflykten förvandlats till en kamp för överlevnad. Medan skymningen faller tappar Ida bort sina klasskamrater en efter en, och snart är hon ensam kvar. Nu står hon öga mot öga med de stora frågorna: Vad är Skogens hjärta? Vilka är varelserna som bor i skogen? Och varifrån kommer egentligen hennes stora, svarta häxhatt?
Efter att med fingertoppskänsla och stor infallsrikedom tagit sig an den folkkära filmklassikern Pippi på rymmen fortsätter Fabian Göranson med böcker för en yngre publik. På Galago skapar han en bokserie för åldersgruppen 6–9 år om den lilla häxan Ida.
Utkommer i augusti.
Putins Ryssland – En diktator blir till (Darryl Cunningham)
Från en anonym KGB-agent till en av världens mäktigaste och farligaste män. Vladimir Putins stigande till makten smög sig sakta på en intet ont anande omvärld. Eller? I Darryl Cunninghams blodisande och skrämmande aktuella biografi över Rysslands president får vi inte bara en unikt klarsynt och detaljerad kronologi över Putins uppgång. Cunningham redogör också med smärtsam tydlighet hur västvärlden och USA ofta bara stått med händerna i fickorna medan Putin slaktat rättigheter och människor. Både Trump och Obama har dessutom lånat ut en hjälpande hand då och då.
Putins särskilda stil att bedriva utrikespolitik ekar genom alltifrån Brexit till Malaysian Airlines kraschade plan i Ukraina 2014, Cunningham lämnar ingenting ogranskat. Med avstamp i ungdomens St Petersburg guidas läsaren genom KGB-åren och början på den politiska karriären, via förgiftningarna av meningsmotståndare, kriget med Tjetjenien, annekteringen av Krim och hela vägen fram till invasionen av Ukraina 2022. De skeenden som föranlett Putins aggressioner förklaras på ett lättillgängligt sätt utan att tumma på seriositeten, så att även en realpolitisk novis enkelt kan hänga med.
Genom att prydligt placera Putins illdåd i tid och rum framträder en bild av en opportunistisk och grym ledare. Cunningham drar undan det mystiska hölje som omgärdat Putin och visar med all önskvärd tydlighet att det inte är en slipad superskurk vi har att göra med utan snarare en samvetslös autokrat.
Darryl Cunningham (f. 1960) är en hyllad brittisk serietecknare som har specialiserat sig på fakta om vår tid förklarat på ett begripligt och fängslande sätt. Med titlar som Psychiatric Tales, Supercrash: How to Hijack the Global Economy (New York Times bästsäljare) och Graphic Science har han positionerat sig som en av serievärldens starkast lysande samtidsskildrare. Med Billionaires vann han 2019 priset för bästa facklitterära serieroman på Broken Frontiers Awards och han är en flitigt anlitad föreläsare på London School of Economics.
Utkommer i september.
Familjen Fågel – Först är det roligt (Marie Tillman)
Hur länge kan man låtsas gå till jobbet? Kan vuxna någonting alls? Och vad ska man äta till middag? Det är frågor som Familjen fågel ställer och försöker svara på i Marie Tillmans skruvade, svarta familjekomedi Först är det roligt.
Här möter vi tonårsdottern som försöker skapa ordning i ett kaosartat hem, mamman som inte ens kan vika tvätt, pappan som har hittat sitt drömjobb och en tonårsson som får jobba hårt för att hjälpa en hemlös samtidigt som hans far lär honom dricka whisky.
Och vad gör farmorn bakom gardinen, skulle inte hon vara på Mallis?
Familjen Fågel – Först är det roligt är ett komiskt familjedrama med blinkningar åt såväl Mormor gråter av Jonas Gardell som en Lars Norén på gott humör.
Utkommer i september.
Och ofta var jag förbannad (Magnus Bard)
Hur ser de senaste 20 åren ut genom en politisk tecknares penna? I Och ofta var jag förbannad samlar Sveriges meste satirtecknare Magnus Bard sina bästa och mest omdebatterade bilder publicerade på Dagens Nyheters ledarsida och i Kommunalarbetaren från åren 2000 till 2020.
Utförsäljningen av välfärden, Sverigedemokraternas intåg, oheliga och heliga allianser, socialdemokratiska kriser, flyktingpolitik och rasism, klimatkatastrofen, Putins Ryssland och Israels ockupation av palestinsk mark. Det och mycket mer har Magnus Bard fångat i bilder som nått miljontals svenskar. Bilder som har väckt skratt, glädje och vrede.
Han skriver också om sina erfarenheter som anställd tecknare på Dagens Nyheters ledarredaktion. Hur går det till att skapa en ny bild varje dag? Att få idéer i ett pressat nyhetsläge? Vilka bilder är han mest nöjd med, och vilka har provocerat?
Genom Magnus Bards bilder träder en bild fram av ett Sverige och en värld i ständig förändring, alltid med Bards kritiska blick på makten och girigheten.
Utkommer i november.
Den sjunde vännen (Sara Granér)
Sara Granérs återkomst till ett längre berättande!
Efter två böcker med ”enrutingar” är Sara Granérs nya bok en ambitiös, associativ evolutionshistoria om naturvetenskap, panik och att längta efter neanderthalare. Men också om en längtan efter ett kollektiv i individualismens tidevarv.
Den som älskar och relaterar till Granérs absurda satirteckningar kommer att känna igen sig, samtidigt är Den sjunde vännen på många sätt en mörkare och mer suggestiv bok än hennes tidigare seriealbum.
Berättelserna rör sig in och ut ur kroppen, bort i den tysta rymden och tillbaka till de första däggdjuren och en tid före språket, via kollapsade civilisationer, brott och straff, fängelseindustrin, arkeologiska utgrävningar och upplevelsen av att vara helt ensam i sin art.
Vad skiljer kropp från själ, människa från djur, historia från nutid – eller är den sortens dikotomier i bara skuggspel?
Stilen är välbekant spretig och varierad, Granér skiftar vilt och blandar humor, allvar, fakta, poesi och grotesk i både text och bild – samtidigt som boken är mer tematiskt sammanhållen än någonting hon gjort tidigare.
Utkommer i november.