Det råder osäkerhet i seriebranschen, inte bara i Sverige utan även globalt. Utgivningar har skjutits upp, distributionen har dragits med förseningar och nu har även tryckpriserna stigit på grund av bland annat pappersbrist.
Lockdowns, förseningar och pappersbrist
Symptomen är många, men huvudorsaken är inte helt oväntat covid-19. Pandemin har som bekant fått enorma konsekvenser för hela världshandeln med stora störningar i leveranskedjorna.
Sjukfrånvaro och lockdowns har lett till minskad produktion i såväl råvaruledet som i tillverkningsindustrin. Även distributionen har brakat samman eftersom stora delar av den globala frakten – särskilt då leveranser från Asien till väst – går på sjön med stora containerfartyg. Problemet är att många fartyg inte kunnat lossa sin last på grund av karantäner och stängda hamnar. Flera stora fartyg har därmed legat stilla i vattnet, vilket lett till containerbrist och en femdubbling av fraktpriserna från Kina.
Av den anledningen har många bokförlag och företag valt att flytta trycket från Kina till europeiska tryckerier, med köbildning och stegrade priser som följd. Till råga på allt råder det pappersbrist i världen. Troligen beror även detta på råvarubrist i coronans spår, men även på några, i backspegeln, förhastade beslut.
»Allvarligt läge för tidskrifter«
Enligt Åke Persson på Branschkoll har efterfrågan på papper sjunkit under de senaste 20 åren och papperstillverkarna har därför fått anpassa tillgången till efterfrågan. På grund av dålig lönsamhet lade papperstillverkarna SCA och Stora Enso oberoende av varandra ned pappersbruk i Sundsvall, Borås, Borlänge och Finland under 2021. Och efter den ryska invasionen av Ukraina för några veckor sedan så stoppade Stora Enso verksamheten vid sina tre bruk för wellpapp i Ryssland.
»Det blev väldigt olyckligt när två stora koncerner lade ned sina pappersbruk samtidigt. Det kom säkert som en överraskning för båda. De är ju börsnoterade, så de får inte prata med varandra«, säger Åke Persson på Svenska Tidskrifters webbplats.
För närvarande råder det brist på blankt och bestruket magasinpapper i norra Europa, medan tillgången på vanligt dagstidningspapper är lite bättre.
»Många av våra tidskrifter är ju starka printprodukter fortfarande så det är klart att läget är allvarligt«, säger Helle Klein, ordförande för organisationen Sveriges Tidskrifter.
Amazon utpekat
Tryckerierna har även fått oväntad konkurrens från e-handeln, då de stora jättarna dammsugit marknaden efter kartong till sina paket. Orsaken är att allt fler människor börjat handla på nätet under pandemin, även grupper som tidigare varit tveksamma.
Internetbokhandeln Amazon pekas ut som den stora boven i dramat i Rich Johnstons artikel »Amazon Is Destroying The Comics Industry In A Brand New Way«, publicerad på serieskvallersajten Bleeding Cool i oktober 2021. Amazon har redan tidigare kritiserats för sin marknadsdominans, prispress på förlagen och uppköpet av den digitala serieplattformen Comixology. Eftersom Amazon säljer fler serieböcker än någon annan förbrukar de också enorma mängder förpackningskartong, vilket bidragit till att driva upp papperspriserna för förlagen, menar Johnston.
Rättvist eller inte är han inte ensam om den uppfattningen. Ben Applegate på Penguin Random House har på Twitter nämnt Amazons pappersförbrukning som en av faktorerna som hindrar dem från att återtrycka engelskspråkig manga åt japanska Kodansha.
Ekonomiskt bakslag för serieskapare
Under förra hösten drogs den amerikanska serieutgivningen med förseningar på upp till fyra månader. Lyxigare utgåvor i prestige-, omnibus- och deluxe-format har försenats med upp till ett år och ibland strukits helt från utgivningsschemat. Ett sådant exempel är Batman/Teenage Mutant Ninja Turtles Omnibus, som blivit uppskjuten på obestämd framtid.
Branschen hade dock stora problem redan innan pappersbristen. I april 2020 stängde USA:s största seriedistributör Diamond Comics ner i en och en halv månad på grund av covid-19. Under denna tid kunde de varken ta emot leveranser från tryckerier eller skicka ut serier till butikerna, något som fick storförlagen DC, Marvel och IDW att byta distributör.
Sammantaget har allt detta inneburit ett svårt ekonomiskt bakslag för hela branschen, inte minst för serieskapare, butiker och konvent. Digitala satsningar har därför blivit alltmer intressanta för förlagen, men det har även ordnats insamlingar för att stötta seriebutikerna.
Svenska serieförlag
Men hur är då läget i den svenska seriebranschen? Johan Kimrin på Apart förlag skrev i oktober förra året ett långt inlägg på Kickstarter om den försenade Kalle och Hobbe-boxen och de bakomliggande orsakerna (en utmärkt text som delvis utgjort grunden till denna artikel). Ställda inför valet att bara kunna trycka delar av upplagan valde Apart att vänta. Ett annat alternativ hade varit att byta till sämre papper. »[M]en det är inget vi är särskilt sugna på. Att göra en budgetutgåva av vår lyxutgåva. Vi är väldigt nöjda med den kvalitet som vi fick till i Söndagar 1985–1995. Så vi tänker inte kompromissa där.«
Nu verkar det som om boxen äntligen går till tryck i april. De som redan backat projektet drabbas inte av några prishöjningar, men nypriset stiger med 200 kronor.
Retrobokklubben (som samarbetar med Ades Media) berättade i ett nyhetsbrev förra året att de ursprungligen tänkt ge ut fyra serieböcker under 2021 men bara hann med två.
Även Cobolt har fått flytta eller pausa utgivningar, berättar Peter Sparring: »Prishöjningen på tryck ligger runt 15–20 % jämfört med ett år tillbaka, så det kommer förstås att leda till högre f-priser i sommar och höst och därmed också högre priser till konsument. Vårens böcker var insålda innan priserna började sticka iväg, så där påverkas främst lönsamheten. Prishöjningarna gäller för övrigt inte enbart tryck och papper, utan också frakterna, så det lär inte gå att höja våra egna priser så mycket som egentligen vore motiverat.«
Germund von Wowern på Story House Egmont tror inte att pappersbristen påverkat produkterna speciellt mycket. »Däremot har vi bättre framförhållning än tidigare och har bokat in projekt både snabbare och tidigare. Priserna har blivit högre och ingen litar på att priserna ligger stilla utan kan ändras från ena dagen till nästa.«
Även inom Seriefrämjandet diskuterar man hur de ökade kostnaderna för Bild & Bubbla ska hanteras, men i skrivande stund har inget konkret beslut tagits.