På kvällen den 24 september 2025 är det releasefest för Bild & Bubbla nummer 244 på Göteborgs Litteraturhus.
Konferencier är Yvette Gustafsson, som inleder med en kort presentation på scenen. För att få till en riktig förfeststämning bjuds alla besökare på hämtpizza och bag-in-box-vin.
Förutom scenprogrammet finns där också ett stort papper uppsatt i ett sidorum dit besökare kan gå och teckna bokmässans maskot sjöjungfrun i egen tolkning.
Ganska snart intas scenen av Fredrik Strömberg och Nicolas Krizan som jobbat länge med att ta fram tidningens nya form, och som nu är här för att berätta mer om arbetet med tidningen. Evenemanget är ganska välbesökt. Det finns några tomma stolar, men de flesta platserna är upptagna. Bland de som är där kan jag skymta flera serietecknare som jag känner igen, vilket bekräftar bilden jag har av att många som gillar att läsa om serier också tecknar själva. Mina tankar avbryts av ljudet från scenen.
”Det började redan under pandemin”, säger Strömberg, ”men då visste vi ännu inte vad vi ville göra med det här”, och syftar så klart på tidningen.

Fredrik Strömberg (t.v.) och Nicolas Krizan (t.h.) berättar om designprocessen kring nya B&B. Foto: Marcus Malinda Lindmark
Istället för att göra mood boards som man vanligtvis gör, tittade de på andra publikationer som de gillade för inspiration. Från Galago fick de idéen till att göra ett mindre format som var lätt att bläddra i. ”Jag ville att man skulle kunna trycka den mot sitt bröst och gå hem med den”, minns Strömberg. ”Sedan gillade jag designen i Tecknaren”, fortsätter han. ”Den har för lite information – men jag gillar papperet.”
Hur kom det sig då att Nicolas Krizan blev inblandad i nya Bild & Bubbla? Strömberg förklarar: ”Mina andra medskapare Karin Didring Leksell och David Haglund, vi är väldigt samkörda. Delvis är det så att jag pekar med hela handen och oftast gör vi som jag säger”, förklarar Strömberg. ”Men jag ville ha en annan dynamik i det här …”
”… och det var där jag kom in”, säger Krizan. ”Min första brief var … go crazy! Men det blev lite för mycket. Det var när vi gjorde om loggan som något släppte, då visste vi att layouten var på rätt spår”, minns Krizan.
”Jag var också tidigt inne på att behålla pratbubble-symboliken – den kändes väldigt vettig. Det är ju en ikon som inte bara hör till enstaka serier – den är världsomspännande! Och så ville jag ha en tät grundlayout med en eller två spalter. Vi testade vilt med typografin …”
”Precis”, flikar Strömberg in. ”Jag ville att det skulle bli något långt ifrån det gamla – något med en starkare bokkänsla.”
”Då hittade jag det här typsnittet som heter Swift”, säger Krizan och visar det för publiken på projektorduken. ”När man ser det litet är det som vilket typsnitt som helst – men drar man upp det blir det till något helt annorlunda. Så därför kunde vi behålla den klassiska touchen – men också göra lite större rubriker där det småudda med det här typsnittet kommer fram.”
”Det är det här som är så roligt med att jobba med designers”, skrattar Strömberg. ”Alla är de typsnittsnördar!”
”Jo, men håll med om att det är viktigt att typsnittet känns vuxet? Men, det får inte bli bart”, fyller Krizan i. ”Man får faktiskt hålla det på en hyfsad nivå.”
Red:s anm.: Marcus Malinda Lindmark återkommer inom kort med ett bildreportage från själva bokmässan. Håll ögonen öppna!






