Det är nu hundra år sedan August Strindberg dog. Strindberg trodde att man efter döden hamnar i ett slags väntrum innan man vidarebefordras till himmel eller helvete. Han var inspirerad av Emanuel Swedenborgs tankar.*
Detta dödens väntrum såg även Strindberg i Arnold Böcklins kända målning ”Toten-Insel” [Dödens ö].** Det var Strindbergs favorittavla och fick utgöra fonden i slutet av pjäsen ”Spöksonaten”. Han påbörjade även en uppföljare till ”Spöksonaten” vid namn ”Toten-Insel” men pjäsen fullbordades aldrig.
Min serie är också ett fragment, något ofullbordat. ”Dödens ö” är bara början. Eller som Strindberg skrev: ”vilostationen, eller sommarlovet efter första döden”,
Knut Larsson
* Emanuel Swedenborg (1688–1772). Svensk vetenskapsman, filosof, bibeltolkare, teosof, kristen mystiker och teolog.
** Arnold Böcklin (1827–1901). Schweizisk målare, symbolist. Målade fem varianter av ”Toten-Insel”. Reproduktioner av tavlan såldes i massupplaga.
Knut Larsson är född 1972 i Stockholm, där han också är verksam. Larsson är känd för sina ofta ordlösa historier och böcker. Han har även gjort film av sina bilder. Larsson har medverkat i en mängd internationella serietidskrifter som Electrocomics och C’est Bon Anthology. Larsson vann andrapriset i Kemi Seriefestivals Nordiska serietävling, novellkategorin 1999 och är illustratören bakom reklamfilmen för Majblomman, som 2004 fick Guldägget i kategorin ”Ideella organisationer”.
Mer av Knut Larsson
- ”Krokodilstaden”, Kartago, Sverige 2008
- ”Kolonialsjukhuset: en kolonialläkares anteckningar”, Sanatorium, Sverige 2006
- ”Biografmaskinisten”, Film & TV, Sverige 2004
- ”Lokmannen”, Kartago, Sverige 2003
- ”Morfars verkstad”, Seriefrämjandet, Sverige 2003
- ”Canimus”, Kartago, Sverige 2001