Frida och Vera heter det lesbiska paret som flyttade från stan och ut på landet i Bamses sommarnummer. De är dock inte det första homosexuella paret i Bamses värld – redan 2007 kom Lille Skutts bror Happ ut med sin partner Lille Sixten.
I en intervju med gaytidningen QX berättar författaren Jimmy Wallin själv att ”[d]et är viktigt att barn som lever i regnbågsfamiljer känner sig representerade i barnkultur.”
– Vi försöker visa olika familjekonstellationer, och Bamses värld förändras och utvecklas precis som det verkliga livet. Bamse är humanist och står för allas lika värde. På så sätt känns det här som en ganska självklar utveckling av tidningen, säger Bamses chefredaktör Charlotta Borelius i en kommentar till Aftonbladet.
– Vi har fått positiva mejl från läsare och det är förstås väldigt roligt. Författaren Jimmy Wallin har också fått uppskattande kommentarer skickade till sig, säger Borelius vidare till Expressen.
Reaktionerna har emellertid inte varit uteslutande positiva. På Flashback och på högerextrema webbplatser rasar man och avfärdar det hela som ”kulturmarxism” och undrar om nekrofili och pedofili får plats i Bamse härnäst. I kommentarsfälten har det även uttalats hot mot dem som jobbar med Bamse.
Det stormar titt som tätt kring Bamse då denna serie åtnjuter en särställning bland svenska barnserier och inte väjer från ämnen som har med omvärlden att göra. Ända sedan skaparen Rune Andréassons dagar har serien anklagats för att ha slagsida åt vänster, vilket gjorde att forne moderatledaren Carl Bildt kritiserades (om än något skämtsamt) den gången han fångades på bild med en Bamseslips. På senare år har det specialnummer som Bamseredaktionen gjorde tillsammans med Invandrarverket riktad till asylsökande barn fått utstå mest kritik, en händelse som blivit känd som Bamsegate.