Amerikanska förlaget DC Comics har skickat ut en uppförandekod för sociala medier till sina frilansare, ett initiativ som av vissa ses som ett steg i en positiv riktning men som av andra tolkas som en munkavle för obekväma åsikter.
Det var i februari som DC Comics skickade ut ett massmejl till alla sina frilansare med riktlinjer för hur man uppför sig på sociala medier. Brevet läckte raskt ut via skvallersidan Bleeding Cool och har väckt en hel del negativa reaktioner bland serieskapare som anser att DC Comics inte har rätt att lägga sig i vad de gör på fritiden, särskilt som förlaget inte är deras arbetsgivare.
DC:s nya policy kommer i spåren av en hel del negativ publicitet kring Ethan Van Sciver, en av förlagets mest eftertraktade tecknare med serier som Green Lantern och Flash på meritlistan. Van Sciver har fått rykte om sig att vara något av ett internettroll och häromåret bad han ett fan ta livet av sig på Facebook, något som han sedan bad om ursäkt för offentligt med förklaringen att han brottades med en ”elak sida” av sig själv. Han har sedan dess stängt ner såväl sina Facebook-sidor som sitt Twitter-konto, men är fortsatt aktiv på sin egen YouTube-kanal.
Enligt Bleeding Cool har hans beteende retat upp många kollegor så till den milda grad att de vägrar jobba med honom. Även DC:s ledning lär ha fått in en hel del klagomål, något som röster i branschen sätter i direkt samband med DC:s nya policy.