Tecknare: Per Fenger-Krog
Omfång: 108 sidor i svartvitt
Format: Liggande A4, limmad rygg
Utgivare: Opus Animo
ISBN: 9789163778988

Filosofaxen 3

Böcker Filosofaxen 3 är "en samling filosofisk vardagspoesi nedskrivet i almanackor, filofaxer och anteckningsböcker under en 25-års-period som sedan blivit illustrerade och hopslagna till en bok". Del 1 kom 2012, men upphovsmannen gick direkt på del 3 för att sporra sig själv att färdigställa del 2. För mig känns numreringen problematisk i det längre perspektivet.

Per Fenger-Krog behöver jobba mer med att hitta den rätta formen för sina skämtteckningar och texter. Förhoppningsvis kommer han dit också, och en utvecklingskurva kan vara nog så intressant att följa. Fenger-Krog beskriver sin egen ideala läsordning av bokserien i efterordet (1, 3, 2), men människor tenderar att tolka numrering på ett tämligen förutsägbart sätt som jag tror ligger upphovsmannen i fatet.

De filosofiska betraktelserna är en blandning av både högt och lågt som ibland får en extra dimension av illustrationen på motstående sida. Någon gång känns det pretentiöst och svårförståeligt, ibland glimrar det till lite extra, men för det mesta hummar man som läsare med lite så där lagom förnöjsamt.

Detta är inte något renodlat seriealbum utan snarare en samling skämtteckningar med enstaka utflykter till serieformen. Läsningen störs dock av att utförandet avviker från den gängse formen för satir- och skämtteckningar: betraktelsen hade tjänat på att placeras under illustrationen på klassiskt manér istället för på motstående sida. Tillsammans med det krafsiga typsnittet blir resultatet tyvärr mer rörigt än nyskapande.