Omfång: 80 sidor
Format: Häftad
Utgivare: Optimal Press
ISBN: 9789185951437

Nekyia

Läser om denna volym i förberedelse för att ta mig an Ljusförgörerskan, den andra serieromanen av Li Österberg förlagd till hennes version av den grekiska mytologiska världen.

På något sätt känns det som om Österberg har hittat hem i och med serierna om de grekiska gudarna. Här samsas det långsamma, episka berättandet från Johanna-sviten med de mer personliga betraktelserna från Österbergs självbiografiska serier (ett antal av huvudpersonerna verkar, så gudar de är, uttrycka tankar och idéer som ligger Österberg nära om hjärtat). Till skillnad från serierna i Johanna-sviten, som jag alltid upplevt som välgjorda men inte riktigt gått igång på, känns Österbergs egna serier i den grekiska gudavärlden unika och konstnärligt mycket intressanta.

Nekyia är den första boksamlingen, men serierna om gudarna har i olika former publicerats en längre tid i Österbergs eget fanzin Agnosis, som verkligen rekommenderas. Berättelsen i Nekyia känns lite grand som en introduktion till Österbergs fiktiva värld och av viktiga figurer som trixtern Hermes och den glåmiga emo-killen Hades. Medel för att berätta historien är två dödliga, en prästinna i Hades-kulten och en filosof, som vandrar ner till dödsriket för att söka svar på några av livets stora gåtor.
Berättelsen är kul, men inte det bästa jag läst av Österberg; en mellanhistoria som kanske hellre skulle ha varit del två eller tre i en bokserie. Allra bäst tycker jag om den lilla, vilsna och mycket unga flickan som dött i barnsäng och sakta men säkert under historiens gång kommer till insikt om att hon faktiskt är just död.

Det här är som en modern och mycket svensk version av Peter Madsens Valhall: inspirerad av ursprungliga myter och sägner, men försedd med en personlig tolkning, klart baserad i vår tid och verklighet. Att den är del av ett större bygge av en fiktiv värld gör bara boken mer intressant och jag kommer nu att gå tillbaka till Agonosis-fanzinen, för att se vad där finns som kompletterar min bild av vad Österberg håller på med just nu.

[Texten publicerades ursprungligen på fredrikstromberg.com 2016-06-09 och återges med skribentens tillstånd.]