Tecknare: Martin Kellerman
Omfång: 152 sidor i färg
Format: 195 x 278 mm, mjuka pärmar
Utgivare: Kartago Förlag
ISBN: 9789175150192

Rocky volym 24

Jag har följt ”Rocky” i princip sedan serien startade. Jag har redan recenserat olika utgåvor vid ett antal tillfällen. Och jag har dessutom – i både samtal och i skrift – upprepat mig hur många gånger som helst angående verken och skaparen. Betyder det att jag är den perfekta recensenten för just den här tjugofjärde (!) volymen, eller borde jag kanske hellre ha tackat nej? Ingen aning, och det är måhända lite väl sent att börja fundera över sådant nu, men tankarna poppar oombett upp vid läsningen av denna bok. För det jag har att säga om ”Rocky” är i stort sett lika omtuggande och förutsägbart som själva serien.

Det finns och har aldrig funnits någonting i serieväg i det här landet som ens tillnärmelsevis liknar ”Rocky”. När serien nu fyller moppe diskuteras den exempelvis kring fikabordet på jobbet, delas av ungdom likväl som medelålders på Facebook, och hamnar på omslaget till Dagens Industris helgbilaga. Bland en stor del av den svenska befolkningens yngre halva är den något av ett begrepp, en slags referensram att förhålla sig till.

Serien har aldrig varit någon direkt skrattfest, så vad är hemligheten? Jag inbillar mig att det är tonträffen som avgör. Jag umgås inte i Martin Kellermans kretsar, har inte liknande intressen, tillhör inte samma generation – hur man än väljer att definiera begreppen. Ändå känns serien – även för mig – osvikligt rätt i sin skildring av företrädesvis nutida storstadsbor, men även en hel del andra kategorier. Framtida historiker kommer att ha det oförskämt bekymmersfritt. När de undrar hur folk var funtade under det tidiga 2000-talet så behöver de bara beställa fram en komplett samling Rocky-volymer och närstudera facit.

Vad som händer i just den här volymen spelar egentligen inte särskilt stor roll. Rocky besöker Bingsjöstämman i Dalarna, bestiger berg i Norge, säljer bilen och så vidare. Strunt samma. Det enda som betyder något är att figurerna fortsätter att snacka träffsäker skit med varandra, tryffera samtalen med medvetna(?) felsägningar, orera fritt om ditt och datt. Och tvivla icke – det gör de!

Så ni som redan känner till serien kan alltså tryggt införskaffa även denna senaste del. Ni fåtaliga andra börjar lämpligen med första volymen istället, även om det i och för sig inte är några problem att hoppa på längs vägen heller. Gör som ni vill, det hade Rocky gjort. Samt gnölat, oavsett val.