Format: 217 x 15 mm
Utgivare: Kartago Förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789175152103

Rocky volym 32: Rocky loggar ut

Böcker För att citera en Elton John-låt: ”The Bitch is Back!”

Jag var tveksam till att recensera ännu ett Rocky-album. Här för Bild och Bubbla har jag redan tre under bältet och ytterligare ett för en gratistidning – i det sistnämnda albumet medverkade mitt absoluta hatobjekt bland figurgalleriet. Och eftersom hon återvänder i denna volym ändrade jag mig och tänkte att det skulle bli intressant att få stifta bekantskap med henne igen.

Det rör sig om Rockys unga exflickvän Edith. En extremt påfrestande energitjuv och … kort sagt, hon är skitjobbig. Deras minst sagt komplicerade relation gick genom massvis med strippar likt ett Lars Norén-drama på antabus för några år sen och har hyllats av Karl Ove Knausgård och utmärkte journalisten Dan Josefsson. Den senare har till och med hyllat perioden som en av seriens höjdpunkter.

Själv avskydde jag henne från första början och förstod aldrig vad Rocky såg i henne.

Men … kanske hade hon förändrats nu? Kanske hade hon mognat och skärpt till sig. Svaret är tyvärr nej. Förvisso är hon bara med i tjugo strippar och hon har bestämt sig för att ta in på ett behandlingshem. Men detta ligger i Eslöv och hon begär att Rocky ska köra henne dit. Eftersom han är den toffel han är så gör han givetvis det (eller lämnade han henne i Kalmar?). Med tanke på att det förmodade behandlingshemmet i verkligheten drivs av scientologirörelsen kan det bli riktigt intressant den dag Edith återvänder till Stockholm. Risken är stor för att hon har förvandlats till en hjärntvättad sektmedlem.

Annars är allt som vanligt. Förutom att serien återigen är i svartvitt. Det är ett plus. Rocky, liksom Arne Anka, är ingen färgglad serie och dess svårmodiga undertoner får en helt annan tyngd när den presenteras i detta utförande. Avslutningsvis vill jag nämna att jag njöt ohämmat av albumets sista del – som handlar om en Rocky-utställning som huvudpersonen motvilligt måste engagera sig i. Det, och att Rocky fått upp mina ögon för Oskarshamns nationalklenod Döderhultarn.

Utdrag ur Rocky volym 32. Text & bild: Martin Kellerman. © Martin Kellerman