Tecknare: Daniel Ahlgren, Joakim Gunnarsson, Hedvig Häggman-Sund, Lars Krantz, Jimmy Wallin, Li Österberg
Omfång: 112 sidor i färg
Format: 16,5 x 23,5 cm
Utgivare: Apart förlag
ISBN: 978-91-87877-70-4

SH3: Igår, idag och Imorgon blir aldrig mer som förr

Under 1990-talet fanns få svenska serieskapare som var lika kritikerrosade och älskade som Daniel Ahlgren. Bra exempel på hans storhet var fantastiska album som ”Livet är en fest” och ”Samtalen med Stefan”. Men sedan verkar det som om han blev omsprungen av ”den nya generationen” serieskapare. Vilket är lite synd för Ahlgren har egentligen aldrig varit dålig. Och med ”SH 3” visade han för ett par år sedan vilken duktig serieskapare han alltjämt är.

”SH3” är ytligt sett klassisk Ahlgren, det vill säga berättelser med en vardagsrealistisk touch som utspelar sig i gymnasieskolmiljö. Skillnaden är dock att alla eleverna har superhjältekrafter. ”SH3” är en skicklig kombination av klassisk superhjältesaga kombinerad med mobbing, obesvarad kärlek och annat som hör tonårens skolår till. Därtill är serien fylld av underhållande interna skämt om man kan sin superhjältehistoria. Nu har turen kommit till den fjärde delen, som har undertiteln ”Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr”. Men den skiljer sig en smula från de övriga.

Dels är den relativt fristående från den ursprungliga trilogin vilket gör att denna också fungerar som en startpunkt för nya läsare. Men den stora skillnaden är att Ahlgren inte längre är ensam, han har fått hjälp på tecknarfronten. Detta album består av fem olika historier som knyts samman av en röd tråd. Historierna har olika tecknare. Detta grepp är inte helt vanligt i Sverige men i USA är det vanligt förekommande, speciellt inom superhjältelitteraturen. Förlag som DC Comics och Marvel släpper ofta serier uppbyggda på detta sätt, vilket gör att ”SH 3:s” kärleksfulla anspelningar på superhjältegenren rent utav förstärks av detta grepp.

Ahlgren har dock inte lämnat tecknande helt utan står själv för de två inledande serierna (en kort berättelse om en superhjältenördfest samt en om utanförskap i en superhjältegrupp).

Duon Häggman-Sund och Gunnarsson illustrerar Ahlgrens berättelse om Alfamannens barndom medan Lars Krantz skildrar en berättelse om Kaninmannen. Jimmy Wallin och Li Österberg avslutar SH 3 med en tidsreseberättelse som dessutom knyter ihop alla berättelserna till en enhet.

Som jag nämnde ovan förstärker de olika tecknarstilarna Ahlgrens säkra handling vilket gör att denna del av ”SH 3” blir det hittills bästa. Den är gripande, rolig underhållande och snygg. Det kan nästan inte bli bättre. Missa inte detta mästerverk för allt i världen.