På 90-talet var upprorens tid förbi och vi som inrangerades i Generation X fick klart för oss att det inte skulle bli bättre än så här. Istället fick vi ekonomisk kris, devalvering, en konstmarknad som gick i stå och en seriebransch på dekis. Efter 80-talets glada excesser återstod bara kopiatorn som alternativ. Fanzinen tog plats på scenen igen och en ny generation serietecknare klev fram. Självbiografiska, politiska och självmedvetna. I Malmö samlades en handfull och drog upp riktlinjerna mot framtiden.
”Evenemanget på Inkonst döptes till ’Seriestaden’ och på flyern stod ’Tre timmar med Malmöserier. Träffa serietecknare. Bläddra i nya seriealbum och fansin. Kaffe och bullar.’ Det kom återigen mycket mer folk än jag räknat med. Huvudnumret var en ny serieantologi från Optimal Press: Allt för konsten, där inte mindre än 7 av 10 tecknare bodde i Malmö. Efteråt gick vi till Möllevångstorget och fortsatte seriekvällen på ett ölhak. Dagen efter kunde man läsa rubriker som ’Malmö – seriestaden framför andra’ och ’Seriernas nya huvudstad’.”
”Men Gunnar Krantz är inte ute efter att upprepa gamla lösningar. Liksom hans övriga verk tycks ”Superangst” växa fram ur den personliga brottningens inre nödvändighet. Att det samtidigt är ett av de främsta svenska seriealbumen hittills framstår närmast som en bisak.” Stefan Helgesson, DN 24/1 1994
”Landets för tillfället intressantaste serieskapare finns i Malmö och heter Gunnar Krantz” Olof Siverbo, GP 24/2 1995
”Konstnären och serieskaparen Gunnar Krantz är förmodligen den svensk som gått allra längst när det gäller att dokumentera sig själv” Martin Aagård, DN 11/2 1997
”…den närmaste jämförelsen jag kan finna är med Stig Claessons effektiva linjeföring – [bilderna] är spretiga och enkla och förstärker som sådana autenciteten och angelägenheten i det biografiska ärendet” Jonas Thente, Paletten nr 2 1998
Gunnar Krantz (född 1962) är serietecknare och konstnär. Han debuterade 1986 med seriealbumet Alger, som året därpå belönades med det första Urhundenpriset. Han har därefter publicerat en lång rad mer eller mindre självbiografiska seriealbum, som till exempel Superangst, Nollad, Cykelhippie och Vänster vänster. Hans konst har visats på gallerier och konstinstitutioner runtom i Norden, bland annat Louisiana Museum of Contemporary Art och Dunkers kulturhus.
Ovanstående information är hämtad från förlagens beskrivning av boken.