Översättare: Anna Strandberg
Omfång: 31 sidor i färg
Format: 235 x 155 mm
Utgivare: Cosmos Comics
ISBN: 9789198258011

Benny Björn på rätt spår!

Det är många förlag som vill hoppa på tåget efter Norstedts (och till viss del även Epix’) framgångar på barnseriemarknaden. Cosmos Comics tillhör de mer ambitiösa förlagen. Längst bak i böckerna finns en handledning för föräldrar och lärare som ska upplevelsen roligare för alla. Förhoppningen är givetvis att göra barn till ivriga och vana serieläsare. Och ser man på! När jag läser igenom anvisningarna finner jag att jag gjort helt rätt när jag läst serier för mina barn: pekat på den karaktär som pratar, spelat roller, pratat om vad som händer och haft kul.

Benny Björn på rätt spår! av Philippe Coudray är just en sådan serie som är tacksam att läsa för barn. Varje avsnitt är lagom långt (en sida), handlingen består av problem som löses på kluriga och roliga sätt, bilderna är tydliga utan onödiga utsmyckningar och karaktärerna sympatiska. En högläsning väckte många höga skratt hos barnen (5 respektive 7 år), men det krävde ibland att jag förtydligade och berättade vad som hände. Serien lyckas vara både barnslig och absurd på en och samma gång, men ibland blir det kanske lite väl skruvat och skrattet uteblir. Nu är det nog inte meningen att man ska gapskratta åt allt i boken, det kan också vara en bra övning för barnen att lära sig uppskatta det som bara är knasigt och annorlunda.

Cosmos Comics vet vad de håller på med, det vittnar denna utgåva om på ett tydligt sätt. Själv kan jag vittna om att boken fyllt sitt syfte: barnen har läst om den ett flertal gånger och det verkar vara lika roligt varje gång.