Översättning: Anna Gustafsson Chen (efterord)
Omfång: 112 sidor i färg
Format: 264 x 222 mm, inbunden
Utgivare: Alfabeta
ISBN: 978-91-501-1767-7

Det glödande lövet

Det glödande lövet är en melankolisk ordlös serieroman av den kinesiska serieskaparen Daishu Ma. Berättelsen följer en namnlös man som lever sitt liv i en grå, mekaniserad stad där allt ljus är blått och kallt.

En dag hittar han ett glödande löv, en händelse som ingjuter nytt livsmod och nyfikenhet i honom. Han träffar också en kvinna som sparar på pressade växter och av henne får han ett frö som han planterar och som börjar lysa med ett varmt, gult och livgivande ljus, en tydlig kontrast till stadens kalla blå lampor.

Det här är en berättelse som är öppen för tolkning, det finns många lager och det är ibland svårt att säga vad som egentligen händer. Men det är vackert. Daishu Ma har gjort blyertsteckingar som på ett mycket effektivt sätt förmedlar det hopplösa och hårda i staden – alla dess metallrör och ledningar slingrar sig likt kvävande vinrankor längs husfasaderna. Användningen av de blå och gula ljusaccenterna står verkligen ut mot allt det gråa.

På sätt och vis känns detta som som en ekvibrilistisk uppvisning i seriemediets möjligheter. Det ordlösa berättandet är elegant och genomtänkt, till exempel hur en persons hela liv återberättas på en sida med hjälp av fotografier. Men, som sagt, det känns ibland mer som en konstnärlig uppvisning än som en riktigt engagerande berättelse. Förlaget fick kulturstöd för utgivningen av Det glödande lövet, och det är väl just sådant som stödet ska användas till, kan jag tycka. I övrigt har det varit rätt tyst om den här boken i seriekretsar. Det är synd. Alla som är intresserade av serier ur en teoretisk synvinkel – vara det serieskapare, pedagoger eller serieläsare – kan lära sig något av Daishu Ma.

Utdrag ur Det glödande lövet av Daishu Ma.