Format: 260 x 171 mm, mjuka pärmar
Utgivare: DC Comics
Utgivningsår: 2015
ISBN: 978-1-4012-5415-5

Harley Quinn Volume 1: Hot in the City

Böcker Underhållningsvåld med Harley Quinn roar (och oroar), men sätter inga djupare spår, konstaterar Bild & Bubblas recensent.

Harley Quinn, Jokerns flickvän, har hängt med i mer än 25 år nu. Figuren skapades för den tecknade TV-serien med Batman på 1990-talet och blev snart så populär att hon introducerades även i seriernas värld. Harley Quinn är en tragikomisk figur: hon varvar galna upptåg med hänsynslösa brott bara för att göra Jokern till lags. Men alla som vet vem Jokern är vet också att han är fullkomligt oberäknelig, urtypen för en kvinnomisshandlare som ömsom rosar, ömsom risar.

Harley Quinn har under flera år haft en egen tidning, men när DC:s nysatsning The New 52 kom för några år sedan startade man om alla serier, inklusive denna. När serien börjar är Harley inte tillsammans med Jokern längre, deras förhållande ligger några år tillbaka i tiden, liksom hennes samarbete med Poison Ivy. Hon ärver ett hus på Cooney Island, blir hyresvärd åt en freakshow, inleder en karriär som rollerderby-åkare och försöker förstå vem som satt ett pris på henens huvud. Harley Quinns klassiska harlekindräkt har här bytts ut mot en mer vågad outfit i rött och svart, kompletterat med ”råttsvansfrisyr”. Det är denna dräkt som filmskaparna bakom filmen Suicide Squad häromåret sneglat på. Och ja, det blir tröttsamt och rent av kontraproduktivt när förlagen måste ta till halvporrig bad girl art när de lyfter fram en kvinnlig figur som går utanför ramarna för det ”normala”.

För går utanför ramarna, det gör Harley Quinn bokstavligt talat genom att spränga den fjärde väggen och prata direkt med läsarna, särskilt då i inledningen med en hel drös gästtecknare som tävlar om att få teckna hennes äventyr. Och även om det någonstans djupt inne i Harley bankar ett hjärta av guld så tvekar hon inte att döda, lemlästa eller misshandla när hon anser det befogat (i ärlighetens namn krävs det inte mycket alls för att hon ska tända till). Premissen skulle varit rent outhärdlig att läsa om det inte hade funnits en humoristisk grundton som gör detta till en serie i samma genre som Deadpool eller Lobo.

Sammanfattningsvis är det en lättsam läsning som dock inte sätter några djupare spår eller någon större längtan efter att läsa mer.

Utdrag ur Harley Quinn Vol. 1: Hot in the City. © DC Comics