Omfång: 150 sidor i färg
Format: 217 x 155 mm, hårda pärmar
Klassifikation: Roligt
ISBN: 9789175 150550

Kellermannen lackar ur

Böcker Kellerman kommer tillbaks med Kellermannen. Men är detta nödvändigt?

Tecknade tweets? Kan det vara nå’t? Jag griper tag i volymen Kellermannen lackar ur för att bilda mig en uppfattning. Detta är den andra samlingen med Martin Kellermans enrutingar. Kanske har jag läst ettan. Minns inte. Kellermans serie Rocky, om en antropomorf hund i Stockholm, har jag däremot läst ganska länge och även ganska mycket av. Finner den oftast träffsäker och charmig. Kellerman skildrar förvisso en annan generation än min, och en annan stad. Men all lyckad läsning måste ju inte handla om identifikation. Med Rocky har Kellerman etablerat sig som en unik konstnär och en klassiker. I framtiden kommer vi antagligen att tänka på Rocky som vi idag tänker på Rit-Olas Biffen och Bananen: staden, snacket, tidsandan. Liksom Rit-Ola vill Kellerman, vid sidan av serieberättandet, även kommentera trenderna och nyheterna runtomkring honom med skämteckningar.

Satiriska, eller enbart lustiga, skämtteckningar är en gammal och ädel konstform, med en kanske längre historia än de tecknade seriernas (åtminstone de tryckta). Men till skillnad från hur det var på 1800-talet med Strix och Söndags-Nisse med flera, så känns ofta moderna enrutingar mer som ”tecknade serier för dem som har bråttom”. Den känslan blir förstås extra uppenbar när enrutingarna görs av tecknare som vanligtvis jobbar med serier på riktigt.

Kanske är tweetsen på Twitter inget annat än ”tidskrifter, tv eller Facebook för dig som har bråttom”. Bra grej alltså – om man har bråttom i livet. Men samtidigt ska man kanske fråga sig hur bråttom man egentligen har! För mycket av detta spontana kommenterande blir ju väldigt slarvigt, ogenomtänkt och banalt. Många tweets skulle kanske rentav gjort sig bättre som fyndiga fyllerepliker på någon pub än som sentenser huggna i hundraårig digital sten? Jag vet inte. Enligt Seriewikins hårda definition av begreppet tecknad serie är Kellermannen inte ens en tecknad serie. Och jag är ju seriediggare.

Enruting med TV-gourmanden Edward Blom. Ur Kellermannen lackar ur av Martin Kellerman.

Enruting med TV-gourmanden Edward Blom. Ur Kellermannen lackar ur av Martin Kellerman. © Kellerman